روزانه ۶۸ هزار مرسوله پستی در استان اصفهان وارد و خارج می شود

 

مدیرکل پست استان اصفهان گفت: در حال حاضر روزانه ۴۰ هزار مرسوله وارد و ۲۸ هزار مرسوله از استان صادر می شود، همچنین تا پایان شهریور ماه ۷ میلیون فقره مرسوله وارد و ۵ میلیون مرسوله از استان خارج شده است.

حسین باقری روز (دوشنبه-۱۹ مهرماه) به مناسبت هفته گرامیداشت پست در جمع تعدادی از خبرنگاران، با اشاره به اینکه ۱۴۷ سال پیش ۹ اکتبر، ۲۲ کشور اتحادیه جهانی پست را تشکیل دادند و ‌ایران نیز سه سال بعد عضو این اتحادیه شد، اظهار کرد: در حال حاضر این اتحادیه ۱۹۳ عضو دارد و آیین نامه ها، قوانین و مقررات مربوط به ترانزیت محموله های پستی در این اتحادیه سالانه بررسی و تدوین می شود.

وی به شیوع کرونا و نقش پست در زمان شیوع این بیماری، گفت: به طور قطع بعد از مدافعان سلامت، همکاران ما در پست با توجه به پویش های در خانه بمانید و از خانه بخرید و … خوش درخشیدند و به نوعی پست در دوران کرونا هیچ روز تعطیل کاری نداشت و به صورت ۲۴ ساعته خدمات ارائه می دهد

.وی با بیان اینکه اصفهان بعد تهران دومین پست هاب کشور در ارسال مرسولات شده است، گفت: پست اصفهان به غیر از پنج استان با بقیه استان ها در ارتباط است.

باقری افزود: بعد از هاب پستی شدن اصفهان، سرعت ارسال مرسولات در کشور افزایش یافته و از سوی دیگر این هاب پستی موجب اشتغال مستقیم ۱۰۰ نفر شده است.

وی توضیح داد: در ۶ ماه گذشته در این هاب پستی ۶۷۸۴ کامیون، معادل ۴۵ دستگاه کامیون در روز ۱۵۰ تن بار را تخلیه و بارگیری کرده است و افزایش سرعت ارسال مرسوله موجب رضایتمندی مردم شده است.

به گفته باقری، پست استان اصفهان با ایجاد هشت خط مستقیم پستی، موجب کاهش نزدیک ۲۳ درصد بار تجزیه و مبادلات تهران شده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر خدمات پستی در سه محور خدمات متعارف پستی، خدمات نیابتی با توجه به رویکرد برنامه ششم توسعه جهت الکترونیکی شدن خدمات سازمان ها و خدمات الکترونیکی انجام می شود.

مدیرکل پست استان اصفهان در خصوص خدمات الکترونیکی، توضیح داد: به عنوان مثال روستاییان تولیداتی دارند که هیچ ابرازی برای فروش ندارند که در سامانه روستا بازار، فرایند خرید و فروش اینترنتی توسط پست انجام می شود.

وی همچنین اضافه کرد: با تفاهم پست با وزارت صمت، رصد هوشمند کالاهای اساسی از سوی پست از کشتارگاه تا محل عرضه انجام می شود.

باقری با بیان اینکه در حال حاضر ۷۲ واحد پستی دولتی شامل ۲۳ اداره، هفت ناحیه پستی و ۴۲ واحد شهری دولتی در استان وجود دارد، افزود: همچنین ۳۸۵ دفتر پیشخوان دولت، ۵۲ نمایندگی شهری، ۱۸۸ نمایندگی روستایی و ۲۸۲ دفتر ICT در این منطقه فعال است.

به گفته مدیرکل پست استان اصفهان، ۵۲ درصد واحدهای پستی اصفهان، شهری و ۴۸ درصد در روستاهای استان ارائه خدمات می کنند، همچنین پوشش جمعیتی هر واحد پستی در استان برای پنج هزار و ۲۳۱ نفر است.

وی با بیان اینکه پست استان اصفهان ۵۴۸ نفر نیروی انسانی دارد که حدود ۴۵ درصد آنها در بخش نامه رسانی فعالیت می‌کنند و این یکی از مزیت‌های استان است، افزود: ۱۲۰۰ نفر از نیروهای پست استان در بخش غیردولتی از جمله دفاتر پیشخوان و نمایندگی های ICT فعال هستند.

باقری افزود: در حال حاضر روزانه ۴۰ هزار مرسوله وارد و ۲۸ هزار مرسوله از استان صادر می شود، همچنین تا پایان شهریور ماه ۷ میلیون فقره مرسوله وارد استان و ۵ میلیون مرسوله از استان خارج شده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۱۰ درصدی فروشگاه های اینترنتی استان، گفت: در حال حاضر ۱۰۷۸ فروشگاه اینترنتی در استان اصفهان فعال هستند که ترافیک خرید ‌و فروش اینترنتی وارده استان ۴۰ درصد و صادره آن ۵۰ درصد رشد داشته است و به نوعی حجم مرسولات پست سه برابر شده است.

مدیرکل پست استان اصفهان افزود: ارسال مرسولات از اصفهان به خارج کشور در ۶ ماهه سال گذشته ۱۴۴۲ فقره بود که در مدت مشابه امسال به ۳۹۷۵ فقره افزایش یافته است، همچنین مرسولات وارده به استان از سال گذشته که ۲۸۴ فقره بوده، امسال به ۴۹۶۸ فقره افزایش یافته است.

وی در ادامه به اجرای طرح «جی نف» در این استان به منظور یکسان سازی نشانی منزل مسکونی شهروندان اشاره کرد و گفت: این پروژه در راستای تحقق دولت الکترونیک اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر از مجموع ۱۱۰ شهر در استان، اطلاعات ۹۲ شهر ژئوکد شده و از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار کدپستی تا کنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار کدپستی معادل ۸۰ درصد ژئوکد شده است.

باقری همچنین به برخی مشکلات و زیرساخت های اجرای طرح جی نف اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد معابر شهری اصفهان بدون نام هستند و تعدادی از معابر دارای نام مشابه هستند که این امر مشکلاتی را برای اجرای طرح ایجاد کرده است.

به گفته مدیرکل پست استان اصفهان، در حال حاضر ۶۲ درصد اماکن روستایی و ۵۴ درصد اماکن شهری استان اصفهان دارای پلاک هستند، هنوز زیرساخت ها کامل برای اجرای جی نف در اصفهان مهیا نشده است.

 

ساجده رضوی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *