بازدید توان‌نگاران از خط تولید ذوب‌آهن اصفهان

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی توان‌نگار، در ابتدای این بازدید، امرالله بیات مسئول تشریفات و بازدید شرکت ذوب‌آهن با اشاره به تاریخچه شرکت ذوب‌آهن گفت: شرکت ذوب‌آهن، در سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسید و با تولید سه میلیون تن از انواع فولادهای ساختمانی، اولین و بزرگترین تولید کننده فولاد در کشور است.
وی در ادامه و پس از بازدید “کوره بلند شماره یک” به توضیحاتی از نحوه فعالیت این کوره پرداخت و گفت: در شرکت ذوب آهن سه کوره بلند وجود دارد که هر کدام تا ۱۰۰ متر ارتفاع دارد که در سال پیش، کاملا بومی‌سازی و بازسازی شده است همچنین، در این کوره ها به کمک سنگ آهن، کک و مواد کمک ذوب، فولاد خام و چدن مذاب به‌دست می‌آید.
مسئول تشریفات و بازدید شرکت ذوب‌آهن پس از بازدید “واحد کک سازی” در خصوص فعالیت این واحد گفت: در این واحد، زغال سنگ تبدیل به زغال کک می‌شود و فقط داخل کارخانه به عنوان سوخت در کوره بلند‌ها، مصرف می‌شود.

بیات در خصوص اقدامات موثر در کاهش آلودگی‌ها گفت: آلودگی‌‌های شرکت ذوب‌آهن، مربوط به واحد کک سازی بوده است که با تعویض درب‌های این واحد میزان آلودگی بسیار کاهش یافت همچنین در سال گذشته، در راستای کاهش آلودگی‌ها اقدامات موثری انجام داده‌ایم و ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد کرده‌ایم.
پس از بازدید از واحدهای شرکت ذوب‌آهن و تماشای مستند خط تولید این شرکت، علیرضا امیری مدیر روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای شرکت ذوب‌آهن گفت: در شرکت ذوب‌آهن، ماهنامه‌ای با عنوان فولاد تولید می‌شود که بحث‌های تخصصی و فنی و تجربیات کارخانه را به مردم منتقل می‌کند، هفته‌نامه آتشکار ارگان رسمی خبر رسانی ذوب‌آهن است که به صورت هفتگی اخبار مربوط را چاپ می‌کند و ویژه‌نامه ذوب‌آهن نیز اخبار و موفقیت‌های شرکت را به خانواده‌ها، منتقل می‌کند، همچنین یک شبکه رادیویی، اخبار مربوط را به مردم اطلاع رسانی می‌کند.


وی در خصوص تولیدات رسانه‌ای شرکت ذوب‌آهن گفت: در اداره مستند سازی، فیلم و مستند ساخته می‌شود که از آخرین تولیدات این اداره، می‌توان به مستندی درباره تاریخ خطوط ریل اشاره کرد و پس از آن فیلمی با موضوع دفاع مقدس از شهید شاهمرادی تولید شده که در سه جشنواره پذیرفته شده‌ است. همچنین کتاب‌های مختلفی با موضوع‌ خاطرات رزمندگان و خاطرات صنعتگران چاپ شده است.
منصور گلناری، مدیر خانه مطبوعات و مدیر باشگاه خبرنگاران معلول استان اصفهان نیز در زمینه فعالیت خبرنگاران معلول گفت: در کشور ما و هر جامعه ای طبق استاندارهای جهانی بین حدود ۱۰ درصد افراد دچار معلولیت‌های مختلف هستند. بنابراین لازم است که شرایط زندگی و اشتغال مناسب برای این قشر عزیز فراهم شود. همچنین باید اماکن عمومی، سازمان های اداری و معابر شهری برای تردد آن ها مناسب سازی شود.
گلناری افزود: افراد معلول به لحاظ ذهنی و فکری تفاوتی با دیگر افراد ندارند و دیدگاه مردم در مورد این عزیزان باید اصلاح شود و به‌ جای نگاه مظلومانه و ترحم آمیز به آن ها باید از توانمندی های آن ها استفاده نموده و برای شادابی و تحرک بیشتر آن ها کوشش کرد.
وی تشکیل باشگاه خبرنگاران معلول و ایجاد خبرگزاری توان‌نگار با هدف فرهنگ سازی جامعه، مسئولین و افراد معلول را در همین راستا عنوان کرد و گفت: با شکل گیری نهادهای مذکور و برگزاری کلاس‌های آموزش روزنامه‌نگاری، خبرنگاری و نویسندگی در بین معلولان علاقه‌مند این امکان فراهم شده که خبرنگاران معلول همانند سایر خبرنگاران با حضور در جلسات خبری سطح شهر و رفتن به سازمان های مختلف به پوشش خبری برنامه‌های آن ها بپردازند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر بیش از۲۰ نفر خبرنگار در باشگاه خبرنگاران معلول استان اصفهان فعالیت دارند. از این تعداد ۶ نفر ناشنوا، ۴ نفر نابینا ، ۶ نفر دچارآسیب نخاعی و ۴ نفر نیز دارای معلولیت های دیگر هستند.
گلناری به عنوان دبیر جشنواره ملی رسانه‌ای معلولان استان که در ماه جاری برگزار می شود افزود، در این جشنواره که با همکاری ذوب‌آهن اصفهان برگزار می شود، بخشی از توانمندی های رسانه‌ای خبرنگاران معلول آشکار خواهد شد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *