تعیین استراتژی، لازمه توسعه اقتصادی رسانه‌ها

 

محسن ایلچی کارشناس اقتصاد رسانه در وبینار “چند و چون اقتصاد رسانه های محلی” گفت: توسعه اقتصادی یک رسانه وابسته به دانش اقتصادی، مالی، رسانه ای، بازاریابی، تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی و طراحی استراتژی و از همه مهمتر سیاست و فرهنگ مالکان و مدیران آن است.

وی با تاکید بر تعیین استراتژی رسانه افزود: یک رسانه باید الزاما استراتژی معینی برای خود تعریف کند و استراتژی از دل برنامه استخراج می شود.

این مشاور حوزه رسانه تصریح کرد: چشم انداز هدف جزیی یا کلی نیست، بلکه همانند فانوس دریایی عمل می کند که بر روی یک سازمان تابیده و بر برنامه ها نظارت می کند.

به گفته وی، استراتژی راه و روش رسیدن به هدف و قانون باید و نبایدهاست که نبایدها ۷۰ درصد و بایدها ۳۰ درصد آنرا شامل می شوند و بین این دو مقوله باید منطقی برقرار باشد.

ایلچی با بیان اینکه آزمون و خطا پرهزینه است اما استراتژی به شما اجازه خطا نمی دهد، بیان داشت: برنامه استراتژیک یک رسانه سرفصل هایی چون چشم انداز، رسالت و ارزش ها، هدف کلی شامل مساله شناسی استان، منطقه و حوزه فعالیت، هدف جزیی، تاکتیک ها و تکنیک ها دارد.

وی یادآور شد: پذیرش اصل واقعیت تغییر سایز و اندازه در زمان مناسب، تحول ذهنی مستمر در مالکان و مدیران برای توسعه، سازمان بهینه برای رسانه و متناسب با اهداف سازمان، خرید سهام رسانه های نوین و فروش رسانه و دارایی دیجیتال ابعاد مختلف استراتژی سازمان سازی رسانه ای از ایجاد تا اصلاح و توسعه را شامل می شوند.

این فعال رسانه ای در خصوص استراتژی طراحی و شناخت بازار تاکید کرد: توسعه روزافزون شبکه های اجتماعی و کاهش نقش رسانه های سنتی یا جریان اصلی و تغییر ارتباطات جمعی به سوی ارتباطات شبکه های اجتماعی، افزایش اهمیت اشتراک گذاری و تجربه گذاری در برابر انتشار و پخش، پیوست فضای وب به شبکه های اجتماعی، الحاق تحریریه های آنلاین به تحریریه های سنتی، کاهش زمان انتشار و اشتراک گذاری و مهندسی محور شدن رسانه داری موضوعات مهمی هستند که مدیران رسانه باید در دستور کار قرار دهند.

ایلچی به مدیران رسانه های محلی توصیه کرد با توجه به ظرفیت های مالی، اقتصادی و ارتباطی آن با جایگاه آن در اقتصاد استان یا کشور بر روی بخشی از اقتصاد یا صنعت تمرکز کرده و به سمت رسانه تخصصی شدن پیش بروند.

وی افزود: مزیت یک رسانه در پایداری منغت مالی آن است و رسانه ای که به سود پایدار متصل نیست، افول خواهد کرد و رسانه بدون درآمد نیز پابرجا نمی ماند اما از آنجایی که این موضوع برای برخی رسانه ها مهم نیست، اقتصاد رسانه ها به طور جدی دچار چالش شده است.

این مشاور حوزه رسانه بهینه سازی ساختار تحریریه را یکی از بخش های استراتژی عنوان کرد و گفت: تغییر در ساختار تحریریه ها از ساختار عمودی به ساختار افقی، استفاده از تحریریه غیر متمرکز، استفاده از تحریریه های هایبرید و ایجاد پلتفرم اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ایلچی ادامه داد: اجرای استراتژی پلتفرم رسانه ای و داشتن یک مسئول پلتفرم، ضروری است که ماموریت تولید خبر و روایت، انتشار، اشتراک گذاری و بازچرخانی، رصد و بازتاب گیری و بازآفرینی را برعهده دارد.

به گفته وی، شناسایی نیازها، شناسایی مصرف کنندگان، استفاده از روش های درگیری و مشارکت در شبکه های اجتماعی و چسبندگی مخاطب به رسانه اقداماتی هستند که در استراتژی مخاطب و کاربرشناسی مورد اهمیت هستند.

این مشاور رسانه ای استفاده از کامنت ها و نظرات مخاطبان و کاربران در تولید محتوا، استفاده از ظرفیت روزنامه نگاری شهروندی، تغییر الگوی پوشش اخبار و رویدادهای استانی و ایجاد سرنخ های مشوق چون فال حافظ، تعبیر خواب و جدول و سرگرمی را از جمله اقداماتی عنوان کرد که در استراتژی تولید اطلاعات باید به آن توجه کرد.

ایلچی اهمیت گذاری برای اتخاذ استراتژی مناسب جهت پوشش رویدادهای خبری را مهم دانست و گفت: رویداد شناسی، توجه به ارزش های خبری، توجه به عناصر برجسته خبری، توجه به دسترسی به منابع، توجه به فوریت های نشر و اشتراک گذاری خبری، توجه به جامعیت اخبار و واقعیت و صحت سرفصل های مهمی هستند که مدیران رسانه ها باید در دستور کار قرار بدهند.

وی با بیان اینکه برندسازی رسانه ای امری پر هزینه، زمان بر و دیربازده است و رسانه ها چاره ای جز ایجاد هویت انتزاعی ندارند، یادآور شد: مدیران رسانه ها باید انجام اقداماتی چون داشتن کمپین های رسانه ای، مشارکت و حضور در ابررویدادهای رسانه ای، استفاده از ظرفیت رایگان پلتفرم های رایگان همانند آپارات و استفاده از خدمات سئو را مدنظر داشته باشند.

این مدرس رسانه ای دارا بودن استراتژی درآمدی را نکته مهم و قابل توجهی معرفی کرد و گفت: متنوع سازی منابع درآمدی، استفاده از قراردادهای بلندمدت اسپانسری برای تهیه محتوا، تمرکز روی یک یا دو رویداد درآمد ساز، ارائه خدمات به یک ابر شرکت، متنوع سازی تعرفه های آگهی و فروش بسته های محتوی روش های پیشنهادی هستند.

ایلچی در پایان، مزیت، افتراق و صبر را سه عامل مهم در رسانه داری عنوان کرد تا در درازمدت یک مدل رسانه داری اختصاصی پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *