جزئیات کارکرد «نرم‌افزار گویاساز» برای دانش‌آموزان نابینا در شبکه شاد

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی توان نگار، معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از فعال شدن نرم‌افزار گویاساز در شبکه شاد برای دانش‌آموزان نابینا خبر داد و گفت خوشبختانه امروز امکان خواندن پیام‌های متنی که کار بسیار بزرگ و ارزشمندی بود، در شبکه شاد فراهم شده است.

 

مجید هداوند در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص جزئیات نرم‌افزار گویاساز، اظهار کرد: «علیرغم اینکه از ابتدای کار شبکه شاد ما پیگیر نرم‌افزار گویاساز بودیم و کمی با تاخیر انجام شد اما خوشبختانه در به روز‌رسانی جدید امکان استفاده نابینایان فراهم شده است. بعد از شیوع کرونا و بحث آموزش‌های از راه دور، یکی از مسائل و مشکلات ما در خصوص دانش‌آموزان استثنایی، این بود که شبکه شاد را برای این افراد، دسترس‌پذیر کنیم.»

 

وی افزود: «بر همین اساس ۱۲ مسأله داشتیم از جمله اینکه معلمان ما در بحث دانش‌آموزان تلفیقی و فراگیر مشکل داشتند، مسائل مراکز اختلالات یادگیری و همکاران توانبخشی همچنین کلاس‌های چند پایه از دیگر مشکلاتی بود که با آن مواجه بودیم که خوشبختانه حل شد. یکی از کارهایی که باید انجام می‌شد استفاده نابینایان از شاد بود که کارگروه فنی اقداماتی را انجام داده بود اما تکمیل نشده بود؛ خوشبختانه امروز امکان خواندن پیام‌های متنی که کار بسیار بزرگ و ارزشمندی بود، در شبکه شاد با توجه به پیگیری‌هایی که از همکاران و دانش‌آموزان نابینا داشتیم، فراهم شده است.»

 

هداوند بیان کرد: «اکنون امکان خواندن محتواهای آموزشی که در بخش‌ محتواهای استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده نیز فراهم شده است. پیام‌های هشدار در حین انجام عملیات‌های مختلف خوانده می‌شود اما با توجه به بررسی‌ها برای تکمیل، مجدداً اقداماتی باید صورت بگیرد که طبق گزارشات نقاط ضعفی نیز وجود دارد، امیدواریم کارگروه فنی آن را تکمیل کند؛ بحث گزینه جستجو در تمامی صفحات و فعال شدن میکروفون اشکالاتی است که به کارگروه فنی ارجاع داده‌ایم و پیگیر هستیم تا این مشکلات حل شود تا دانش‌آموزان به طور کامل بتوانند از شبکه شاد استفاده کنند.»

 

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پایان خاطرنشان کرد: «علاوه بر بحث مناسب‌سازی‌هایی که در شاد داشتیم، مدرسه تلویزیونی، مترجم زبان اشاره و کتاب‌های صوتی را نیز داشتیم که تمامی کتاب‌ها به صورت صوتی و گویا در سایت سازمان آموزش و پرورش استثنایی بارگذاری شد و بیش از ۸۰۰ کانال در شبکه شاد تعبیه کردیم. قریب به ۸ هزار و ۵۰۰ محتوا بارگذاری شد و نزدیک ۲ هزار محتوای توانبخشی به دست ما رسیده که ۵۰۰ محتوا در شاد بارگزاری شده و در دسترس اولیا و همکاران قرار گرفته است. امیدواریم هیچ یک از دانش‌آموزان ما از چرخه آموزش باز نمانند.»
منبع: پانا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *