احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در فولاد مبارکه

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه گفت: طراحی، تأمین تجهیزات و نصب و راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی تماما توسط متخصصین داخلی انجام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود اولین واحد گازی در بهار سال ۱۴۰۲ بتواند راه‌اندازی شود.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی توان‌نگار، حمیدرضا خسروانی‌پور، مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه با اعلام خبر احداث نیروگاه سیکل ترکیبی توسط متخصصان داخلی افزود: تأمین انرژی الکتریکی برای فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع انرژی بر کشور از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است؛ بنابراین قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در فولاد مبارکه که در راستای همین موضوع منعقد شد، برای این شرکت جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر انرژی برق موردنیاز فولاد مبارکه از دو منبع شبکه برق سراسری کشور و همچنین نیروگاه‌های داخلی فولاد مبارکه تأمین می‌گردد. برق مصرفی فولاد مبارکه حدود ۱۲۰۰ مگاوات است که از این مقدار حدود ۲۰۰ مگاوات آن توسط نیروگاه داخلی و ۱۰۰۰ مگاوات از شبکه سراسری تأمین می‌شود.

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه تصریح کرد: با توجه به مشکلات و کمبودهای موجود در زمینه تولید شبکه برق کشور، در بسیاری از مواقع محدودیت مصرف برق از طرف دیسپاچینگ به فولاد مبارکه تحمیل می‌شود که این موضوع در مقاطع مختلف باعث کاهش تولید فولاد شده است؛ بنابراین به‌منظور تأمین پایدار انرژی برق فولاد مبارکه و کاهش وابستگی به شبکه، پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه تعریف شد و قرارداد آن به مبلغ ۴۱۵ میلیون یورو با شرکت مپنا به‌عنوان پیمانکار پروژه منعقد شد.

خسروانی‌پور در خصوص این نیروگاه، اضافه کرد: این نیروگاه شامل دو واحد گازی به ظرفیت اسمی هریک ۳۰۷ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت اسمی ۳۰۰ مگاوات است که جمعا ظرفیت اسمی آن ۹۱۴ مگاوات است.

وی تصریح کرد: نیروگاه مذکور در زمینی بالغ‌ بر ۱۲ هکتار در سمت غربی پست برق شهید خرازی احداث خواهد شد و مزیت آن نسبت به نیروگاه قبلی فولاد، راندمان بالای آن است. واحدهای گازی با توربین کلاس F زیمنس دارای راندمان ۳۸ درصد است که گرمای حاصل از دود خروجی توربین گازی در بویلرهای بازیافتی، بخار سوپرهیت تولید می‌کند و بخار تولیدی توربوژنراتور بخار را به حرکت درمی‌آورد، ضمن اینکه باید توجه داشت واحد بخار بدون مصرف سوخت قادر به تولید برق است و بازده کل نیروگاه را به ۵۶ درصد خواهد رساند.

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه در ادامه به یکی دیگر از مزایای این نیروگاه اشاره کرد و افزود: این نیروگاه آب کمتری نسبت به نیروگاه قبلی مصرف می‌کند، به‌طوری‌ که که مصرف ویژه آب این نیروگاه با استفاده از برج‌های خنک‌کننده هوایی حدود یک‌دهم مصرف ویژه نیروگاه موجود است که دارای برج خنک‌کننده آبی است.

خسروانی‌پور در خصوص مراحل اجرای این پروژه یادآور شد: طراحی، تأمین تجهیزات و نصب و راه‌اندازی پروژه تماما توسط متخصصین داخلی انجام خواهد شد و در حال حاضر پیمانکار پروژه مشغول تجهیز کارگاه است و اولین توربین گازی به مقصد فولاد مبارکه بارگیری شده و در حال حمل است و پیش‌بینی می‌شود اولین واحد گازی در بهار سال ۱۴۰۲ بتواند راه‌اندازی شود و حدود ۲۳۰ مگاوات به تولید برق کشور اضافه کند.

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: زمان پیش‌بینی‌شده برای تکمیل کل پروژه و راه‌اندازی هر ۳ واحد نیروگاه، ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *