حمل و نقل عمومی بارسلونا، دوستدار نابینا می‌شود

اداره حمل و نقل عمومی بارسلونا موسوم به TMB، در تلاش برای ایجاد استقلال عملکرد بیشتر برای مسافران نابینا و کم‌بینای خود، سیستم هدایت مخصوصی راه اندازی کرده است.
به گزارش پایگاه خبری فرهنگی توان‌نگار، آخرین اقدام این سازمان برای مسافران نابینا و کم‌بینا شامل قرار دادن برچسب‌های برجسته با علائم بریل است که اطلاعات مفیدی را برای کاربران نشان می‌دهد.
این برچسب‌های مقاوم در برابر سایش به عنوان یک طرح آزمایشی روی نرده‌های منتهی به لابی و سکوهای ایستگاه‌های مترو قرار می‌گیرد تا اثربخشی آنها بررسی شود.
علاوه بر این، علامت‌های جدید در بعضی ایستگاه‌های اتوبوس با فرمت‌های مختلف قرار می‌گیرد. علامت‌های بریل شامل کد ایستگاه‌ها، نام توقف‌گاه‌ها و مقصد است.
مسافران بارسلونا که دارای اختلالات بینایی هستند می‌توانند علاوه بر علائم جدید، از چندین ابزار در شبکه TMB مانند مسیرهای لمسی، تگ‌های هوشمند، بلندگوها در ایستگاه‌ها و قطارها، خط بریل و خطوط برجسته روی دکمه‌های آسانسورها و دستگاه‌های فروش خودکار با سیستم هدایت صوتی و علائم قابل اسکن بهره ببرند.
با این حال، مقامات قصد دارند اقدامات بیشتری را به منظور گسترش شمول کاربران کم‌بینا انجام دهند تا بتوانند در هنگام استفاده از تسهیلات حمل‌ونقل عمومی در پایتخت کاتالونیا به استقلال کامل دست یابند.
برنامه ریزان این طرح، نظر انجمن‌های افراد کم بینا را به منظور به حداکثر رساندن سودمندی و ویژگی‌های برچسب‌ها جویا شده‌اند. برای اطمینان از این‌که علامت‌ها در برابر تمیزکاری و سایش مقاوم باشد، در ساخت آن از مواد وینیلی (Vinyl) استفاده شده است.
منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *