کاهش ۵۶ درصدی حجم سدهای بزرگ استان اصفهان

توان‌نگار| احسان‌اله امینی، مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره آبی ۶ سد بزرگ استان اصفهان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، اظهار داشت: ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود با ظرفیت نرمال یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب امروز به ۳۸۱ میلیون مترمکعب رسید.

وی با بیان اینکه ذخیره آبی سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است، افزود: در مقایسه با بلندمدت (۵۰ سال)، ذخیره آب این سد ۶۱ درصد کاهش یافته است.

امینی با اشاره به وضعیت سد گلپایگان گفت: این سد در حال حاضر ۲۵.۵ میلیون مترمکعب آب ذخیره داشته است و حجم آن نسبت به سال گذشته در مدت زمان مشابه ۲۸ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ذخیره سد قره‌آقاچ سمیرم به ۲ .۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است، بیان کرد: ذخیره سد حنای سمیرم تا امروز به ۱۰.۳ میلیون مترمکعب رسیده است؛ حجم این سد در مدت مشابه سال گذشته ۲۰ میلیون مترمکعب بود و نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش و در مقایسه با بلند مدت ۴۷ درصد کاهش ذخیره آبی دارد.

وی ادامه داد: سد خمیران در تیران و کرون تا امروز ۶.۷ میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشته است و ذخیره این سد حدوداً مشابه سال گذشته است.

امینی افزود: سد باغکل واقع در خوانسار نیز هم اکنون ۲.۶ میلیون مترمکعب آب دارد و بر این اساس حجم آبی سد باغکل در مقایسه با سال قبل ۱۳ درصد ا فزایش نشان می‌دهد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه میزان پرشدگی سدهای استان ۳۳ درصد است، خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت سدهای استان نشان می‌دهد که میزان پرشدگی سدها نسبت به میانگین بلند مدت با کاهشی معادل ۵۶ درصد مواجه بوده است.

وی با تأکید بر وضعیت منابع آبی استان، خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب در همه بخش‌های استان شد و گفت: صرفه جویی و استفاده بهینه از آب در همه بخش‌ها از جمله شرب، صنایع، کشاورزی ضروری است.

منبع: روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *