والدین معلولان از مالیات حقوق معاف هستند اما خود معلولان نه!

توان‌نگار| علی همت محمودنژاد سخنگوی شبکه ملی معلولان جسمی حرکتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه رفاه و آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، با اشاره به حمایت‌های مجلس از افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: در گذشته در مجلس فراکسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلول داشتیم، امروز هم در کمیسیون بهداشت و درمان، فراکسیون توانبخشی معلولان تشکیل شده است و قرار است این فراکسیون فعالیت‌های خوبی داشته باشد.

زبان اشاره معلولان را به رسمیت نمی‌شناسند

وی افزود: ما متمم لایحه حمایت حقوق افراد دارای معلولیت را در دستور کار قرار داده‌ایم و بخشی از قوانین فراموش شده معلولان را به این قانون اضافه می‌کنیم، به ویژه در زبان اشاره که هنوز به رسمیت شناخته نشده است.

محمودنژاد به دیگر قوانین فراموش شده حوزه حقوق معلولان اشاره و اضافه‌کرد: قوانینی درباره معافیت معلولان از مالیات و قوانین خانواده‌های دارای کودک کم توان ذهنی مغفول مانده است که در دیداری با آقای قالیباف، وی موافقت خود با اصلاح قوانین حمایت از معلولیت را اعلام کرد.

والدین معلولان از مالیات حقوق معاف هستند اما خود معلولان نه!

وی ادامه داد: قانون حمایت از معلولان دارای پارادوکس است، از یک سو والدین دارای فرزند معلول از مالیات حقوق و دستمزد معاف هستند اما خود معلولان از مالیات معاف نیست و این بسیار عجیب است. چگونه ممکن است که این‌گونه باشد؟

برای اشتغال معلولان کاری نکرده‌ایم

سخنگوی شبکه ملی معلولان جسمی حرکتی کشور برخی چالش‌های پیش روی معلولان را بر شمرد و گفت: یکی از چالش‌های پیش روی معلولان، کرونا و عدم استفاده از ظرفیت حداکثری برای ایجاد اشتغال جامعه ما است، واقعا برای استقلال و توانمند کردن جامعه معلولان در حوزه اشتغال نتواسته‌ایم کارآمد باشیم. امیدوارم در این دولت با تلاش‌های صورت گرفته اقداماتی انجام شود.

گران شدن محصولات توانبخشی آزار دهنده است

وی ادامه داد:گران شدن محصولات توانبخشی و عدم افزایش رشد بودجه اختصاص یافته به این بخش یکی دیگر از چالش‌های پیش روی جامعه معلولان است؛ باید متمم بودجه حمایت از معلولان را داشته باشیم تا بتوانیم با آسایش بیشتری نسبت به پوشش بیمه های خدمات درمانی، بیمه مکمل و خدمات تواننخبشی اقدام کنیم.

سهل انگاری بیمه سلامت در قبال معلولان

محمودنژاد با انتقاد از سهل انگاری بیمه سلامت در قبال معلولان، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل سهل انگاری بیمه سلامت در سال ۱۳۹۹ که بودجه افراد دارای معلولیت را برای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از معلولان اجرا نکرد، در سال ۱۴۰۰ پولی برای بیمه توانخبشی معلولان نداشتیم و امیدوارم این مسأله در سال ۱۴۰۱ رفع شود.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *