آسمان این کودکان نیلی است

توان‌نگار– مریم قمریان| اعضای انجمن آسمان نیلی و اداره فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در میدان نقش جهان گرد هم آمدند تا روزی پرخاطره برای کودکان مبتلا به سندروم داون رقم بزنند.
برگزاری همایش «آسمان نیلی» در زیر آسمان نیلی شهر گنبدهای فیروزه‌ای، حکایت از نگاهی متفاوت به کودکان مبتلا به سندروم داون داشت. در روزهایی بهاری، این کودکان و نوجوانان که در بهار زندگی خود در پی کسب تجربه و مهارت و توانمندی هستند گرد هم آمدند تا روزی متفاوت را در کنار مردم شهر سپری کنند.
دست اندرکاران اجرای این رویداد از قاری قرآن تا هنرمندان، کودکان و نوجوانانی بودند که با نگاه‌های مهربان خود و دستان توانمندشان یک بار دیگر به ما یادآوری می کردند که «ما می‌توانیم».
این همایش از بخش‌های متنوعی تشکیل شده بود که میهمانان اصلی آن کودکان و نوجوانان درگیر با سندروم داون و خانواده‌هایشان بودند. برگزاری این رویداد در فضای باز میدان نقش جهان سبب شد تا رهگذران نیز به تماشای این برنامه مفرح بنشینند.
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این برنامه حضور امید نورافکن بازیکن تیم فوتبال سپاهان بود. او با دریافت شال انجمن آسمان نیلی به عنوان سفیر این انجمن انتخاب شد تا در کنار کودکان و نوجوانان مبتلا به سندروم داون قرار بگیرد.
وی در این مراسم اظهار کرد: خوشحالم که امروز در جمع صمیمی شما هستم. امروز از هنرنمایی شما عزیزان احساساتی شدم. امیدوارم که همه ما در کنار هم بتوانیم به این قشر از جامعه کمک کنیم.
نزهت احمدی مدیرعامل انجمن خیریه آسمان نیلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره برگزاری این همایش و فعالیت‌های این انجمن اظهار کرد: استارت اولیه فعالیت‌های انجمن آسمان نیلی ۱٠ سال پیش زده شد.
وی افزود: این انجمن خیریه در پی شناخت مشکلات افراد مبتلا به سندروم داون و کمبود فضاهای آموزشی برای این قشر، با هدف رسیدگی بهتر و آموزش موثرتر وارد میدان کار شد.
مدیرعامل انجمن خیریه آسمان نیلی بیان کرد: یکی از اهداف ما مداخله به موقع در آموزش این افراد است؛ به طوری که به توانمندسازی آنها کمک کنیم. معتقدیم اگر رسیدگی به‌هنگام صورت گیرد این کودکان زندگی عادی خواهند داشت و می‌توانند هم پای دیگر مردم استعدادهای خود را کشف کنند و بروز دهند، مهارت یاد بگیرند و در جامعه زندگی کنند.
وی خاطرنشان کرد: گاهی مردم نگاه نامناسبی به این افراد دارند، به علت همین نگاه، خانواده‌ها آنها را پنهان می کنند و فرصت حضور این کودکان و نوجوانان در جامعه فراهم نمی‌شود. برخی مراکز نیز بدون تخصص لازم آموزش‌های اشتباه به این افراد می‌دهند اما ما به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنیم و مهارت‌های لازم را بر اساس دانش و تجربه به این کودکان آموزش می‌دهیم.
احمدی بیان کرد: نکته مهم دیگر فرهنگ سازی است. کودکان و نوجوانان مبتلا به سندروم داون مهربان و با اخلاق هستند. آنها چیزی از دیگر بچه‌ها کم ندارند و نگاه جامعه باید به آنها تغییر کند و در این میان رسانه‌ها نقشی مهم دارند. هدف از برگزاری این همایش و رویدادهای مشابه در فضای باز این است که این افراد در کنار مردم و دیگر افراد جامعه قرار بگیرند و دیده شوند.
وی با اشاره به همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در برگزاری این همایش گفت: از زمان تشکیل انجمن خیریه آسمان نیلی هرگاه نیاز به کمک داشتیم از حمایت‌های شهرداری اصفهان بهره مند شدیم و آنها نیز آنچه در توان داشتند برای پیشبرد اهداف ما به کار بردند.
مدیرعامل انجمن آسمان نیلی خطاب به کودکان و خانواده‌های حاضر در این مراسم گفت: امروز بعد از دو سال وقفه در کنار هم قرار گرفتیم تا روزی شاد را رقم بزنیم. شما صمیمانه تلاش می کنید تا استعدادهای خود را بروز دهید، ما نیز تلاش می‌کنیم تا قدمی هرچند کوچک را برای رفاه حال شما و فرزندان عزیزتان برداریم.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *