برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛ استقرار مترجم ناشنوایان در مرکز درمانی حضرت ابوالفضل(ع) اصفهان

توان نگار– سما زمانی| برای نخستین بار در کشور مرکز درمانی حضرت ابوالفضل(ع) شهر اصفهان نسبت به استقرار مترجم زبان اشاره جهت پل ارتباطی بین بیماران ناشنوا و پزشکان و پرسنل مرکز اقدام نموده است.
ناشنوایی پنهان ترین نوع معلولیت هاست و شاید بتوان گفت پیچیده ترین؛ چون فرد ناشنوا علاوه بر معلولیت ناشنوایی به طور معمول از زبان گویایی و گفتاری هم محروم است.
زبان اول ناشنوایان “زبان اشاره”است و هرکشوری مخصوص به خودش دارد. در ایران زبان اشاره ایرانی میگوییم.
ناشنوایان با زبان اشاره به خوبی میتوانند با همنوعان خود صحبت کنند. چون افراد شنوا این زبان اشاره را بلد نیستند مسلما در ارتباط با ناشنوایان به مشکل برمیخورند.
یکی از نیازهای اساسی ناشنوایان دسترسی به مترجم است، مترجم پل ارتباطی بین افراد ناشنوا و افراد شنوا است.
افراد شنوا در مراجعه به پزشک به خوبی میتوانند حالات خود را برای پزشک توصیف کنند و به سوالات پزشک جواب دهند،حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد تشخیص درست پزشک به توضیح بیمار برمیگردد، پس با نبود مترجم و بلد نبودن زبان اشاره پزشک به خوبی نمیتوانست درد ناشنوایان را بفهمد.
خوشبختانه با پیگیری های مستمر انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان با مرکز درمانی حضرت ابوالفضل (ع) و قبول این مرکز در انجام وظیفه یکی از حقوق معلولان روز چهارشنبه هشتم تیرماه ۱۴۰۱ با حضور تعدادی از مسئولان از جمله دکتر نصر مدیرکل بهزیستی اصفهان، مهدویانفر مدیر دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، دردشتی مدیرعامل انجمن خیریه بهداشتی درمانی حضرت ابوالفضل، رحیمی(نایب رئیس) و عباسی (مدیرعامل) انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان رسما از استقرار مترجمان زبان اشاره رونمایی کرد.
در ابتدای نشست رحیمی نایب رییس انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان گفت: خوشبختانه توانستیم با تربیت مترجمان حقیقتا یکی از خواسته های ناشنوایان دسترسی به مترجم است، یکی از عمده ترین مشکلات ناشنوایان را کم کنیم.
وی افزود: اکنون ۱۱ نفر مترجم آماده برای خدمت رسانی به ناشنوایان در این مرکزبه صورت دوشیفت حضور دارند و بسیار خوشحالم که توانسته ایم این رسالت اجتماعی را انجام دهیم و این اتفاق برای اولین بار درکشور می افتد‌.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: از انجمن خانواده برای یک مطالبه اجتماعی سپاسگزاریم و این اتفاق که برای اولین بار در کشور اتفاق می افتد بسیار عالی است.
وی افزود: سازمان بهزیستی طبق بند ۲ قانون حمایت از حقوق معلولان بحث مناسب سازی مطرح است و همه ی افراد دارای معلولیت باید در جامعه بتوانند خیلی آسان تر نیازهای خود را برطرف کنند.
مهدویانفر مدیر دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان نیز گفت: بحث فرصت برابر یکی از مطالبات است که در دنیا خیلی مطرح است و هرساله شعارهایی که در بحث حقوق معلولین مطرح می شود،بحث حقوق برابر معلولین است.
وی ادامه داد: این اتفاق یک گام خیلی خوب بود، برای اینکه افراد ناشنوا بتوانند راحت با کادر درمان ارتباط بگیرند و درمان راحت و آسان تری داشته باشند و مایه خرسندی ماست که برای اولین بار درکشور و شهرما اتفاق می افتد.
درپایان تفاهم نامه میان انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان و درمانگاه خیریه حضرت ابوالفضل امضا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *