رسانه ملی وظیفه خود را در قبال معلولان به درستی انجام نمی‌دهد

توان‌نگار| مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآنی روشندلان اصفهان با اشاره به ماده ۲۰ و ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان پیرامون فرهنگ و فرهنگسازی، گفت: بخشی از وظیفه فرهنگسازی به رسانه ملی برمی‌گردد که وظیفه خود را در قبال معلولان به درستی انجام نمی‌دهد.

سیدمرتضی نیکزاد، مشاور مدیرکل بهزیستی در امور نابینایان و مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآنی روشندلان اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان در اسفند ۹۶ بازنگری و برای اجرا ابلاغ شد، اظهار کرد: در این قانون وظایف مختلفی به عهده سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها گذاشته شده، درحالی که اعتبارات لازم برای اجرای این قانون در بودجه سالیانه پیش بینی نمی‌شود.
وی با اشاره به ماده ۲۰ و ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان پیرامون فرهنگ و فرهنگسازی، گفت: بخشی از وظیفه فرهنگسازی به رسانه ملی برمی‌گردد که وظیفه خود را در قبال معلولان به درستی انجام نمی‌دهد.

مشاور مدیرکل بهزیستی در امور نابینایان با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها ترک فعل کرده و وظایف خود را نسبت به معلولان انجام نمی‌دهند، افزود: یکی از مواردی که سازمان بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پیگیری کنند چاپ و نشر بریل برای ارتقا سطح علمی افراد نابینا است که متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود.

حسن روستا، مشاور مدیرکل بهزیستی در امور ناشنوایان و رئیس کانون ناشنوایان استان نیز در این جلسه گفت: هفته جهانی ناشنوایان برای این است که مردم بدانند افرادی از نعمت ناشنوایی محروم اند، اما جامعه باید با توانمندی‌های آنها آشنا شود، ضمن اینکه در این هفته مسائل و مشکلات آنها مطرح و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه ما از سفر رئیس جمهوری به اصفهان بهره‌ای نبردیم، تأکید کرد: نگاه دولت باید عادلانه باشد و معلولان در اولویت باشند، درحالی که در سفر اخیر هیچ کدام از نمایندگان دولت پیگیر مشکلات و مطالبات معلولان نبود.

وی یکی از مشکلات کنونی ناشنوایان را آموزش اعلام و تصریح کرد: مدارس ناشنوایان باید حفظ شود، البته ما مخالف این نیستیم که با جامعه یکی باشیم اما ناشنوای مطلق نمی‌تواند در مدارس عالی درس بخواند و این موضوع این با فلسفه تشکیل مدارس استثنایی در تضاد است.
روستا همچنین با تاکید بر اینکه معلمان مدارس ناشنوایان باید با زبان اشاره آشنا باشند، افزود: یک مرکز آموزش عالی ناشنوایان باید در استان باشد که قرار بود ایجاد شود اما با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود.

رئیس کانون ناشنوایان استان با بیان اینکه معلولیت مانع ازدواج نیست و هر فردی حق ازدواج دارد، بر حمایت از ازدواج ناشنوایان تأکید کرد و گفت: باید توانایی ناشنوایان برای اشتغال دیده شود، اما متاسفانه جامعه توانایی ناشنوایان را نمی‌شناسد.

رویا قرائتی، مشاور مدیرکل بهزیستی در امور اتیسم و مسئول انجمن اتیسم اصفهان نیز با بیان اینکه اتیسم یا در خودماندگی یک اختلال عصبی رشدی است، گفت: اصلی‌ترین مشکل جامعه اتیسم ارتباط است و راه درمان این اختلال آموزش انفرادی و خصوصی است که نیاز به منابع مالی دارد.

وی با بیان اینکه امسال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر کودک مبتلا به اتیسم درنظر گرفته شده، گفت: این مبالغ به هیچ عنوان هزینه‌های مراکز را پوشش نمی‌دهد و خانواده‌ها نیز امکان پرداخت هزینه بیشتر ندارند.

قرائتی همچنین با بیان اینکه بستر اشتغال امن برای این افراد در جامعه فراهم نیست، گفت: انتظار داریم سازمان‌ها و ارگان‌ها در یکسری موارد با ما همکاری بیشتری داشته باشند.

بنفشه خاموشیان، مشاور مدیرکل بهزیستی در حوزه معلولان ذهنی و مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از کودکان بهشت نیز یکی از بزرگترین مشکلات معلولان را فراهم نبودن شرایط حضور آنها در جامعه دانست و افزود: ما جامعه را آماده نکرده‌ایم تا معلولان بتوانند از حق شهروندی خود استفاده کنند و در جامعه حاضر شوند.

وی یکی دیگر از مشکلات معلولان را نگاه ترحم‌آمیز جامعه به آنها دانست و افزود: مطالبه اصلی ما از رسانه‌ها این است که در حوزه فرهنگسازی و آموزش به ما کمک کنند، چون معلولان توانمندی زیادی دارند اما بیشتر مردم اطلاعی از این توانمندی‌ها ندارند.

سید محمود نقیب زاده، مشاور مدیرکل بهزیستی در امور معلولان جسمی حرکتی نیز با انتقاد از بی توجهی برخی مسئولان به معلولان در جامعه، گفت: روز جهانی معلولان به دیدار شهردار اصفهان رفتیم و دستور ایجاد هسته اشتغال را داد داد حتی تیمی تشکیل شد، اما از آن زمان حتی همان تیم را هم ندیدیم.

وی با اشاره به تصویب بودجه ۳۵ میلیارد تومانی برای حمایت از معلولان در شورای شهر قبلی، افزود: در این دوره نه تنها بودجه قبل را ندادند، بلکه هیچ حمایتی انجام ندادند، در واقع شورای شهر با ما بیگانه است و این بازی باخت-باخت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *