الزامات و مناسب‌سازی ویژه معلولان در شهرسازی رعایت شود

توان‌نگار| رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان بر لزوم مناسب سازی ویژه معلولان در همه بخش‌های شهری تاکید کرد.
سید امیر سامع در نطق میان‌دستور پنجاه و نهمین جلسه علنی شورا با گرامیداشت روز عصای سفید اظهار کرد: این روز فرصت دوباره‌ای است که لیست نیازهای این قشر و وضع موجود را بررسی و راهکارهایی که شهر را برای حضور این عزیزان آماده می‌کند احصا کنیم.
وی افزود:کارهای خوبی در سال‌های گذشته انجام شده که لازم است بازنگری شود، اگر جایی اشکال وجود دارد باید به آن رسیدگی شود. از سوی انجمن‌های حمایتی متعلق به نابینایان این مسائل در حال پیگیری است و مطالبه گری این عزیزان نیز می‌تواند به سرعت اقدامات کمک کند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان شهر خیرین است، گفت: اصناف، بازاریان، هنرمندان، دانشگاهیان و مردم کوچه و بازار به فکر کمک به دیگران در حوزه‌های مختلف هستند.
وی ادامه داد: همه دستگاه‌های استان و شهر باید در این حوزه ماموریت‌های خود را با قدرت بیشتری انجام دهند و بودجه‌های ملی و استانی را پیش بینی کنند. معاونت‌های استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و.. در این زمینه نقش دارند.
سامع گفت: در حوزه شهری نیز پروژه‌های اجرا شده بر اساس همین نگاه بوده است، به دنبال این بودیم که پیوست مناسب سازی شده برای تردد معلولان، نابینایان و کم بینایان داشته باشیم. البته در شهرسازی همچنان الزامات و اقداماتی در ابنیه و تاسیسات شهری نیاز داریم تا معلولان کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: کمیسیون شهرسازی در این زمینه مطالبه کند که ساختمان‌ها هنگام طراحی مناسب سازی برای زندگی معلولان را رعایت کنند. همچنین مالکان، سازندگان وبهره برداران این اقدامات را تکمیل کنند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری کمیته‌ای تشکیل داده که پروژه‌های قابل اجرا را در حوزه مناسب سازی معلولان بررسی می‌کند، اما معمولا در ابتدا و انتهای مسیرها، اختلاف سطح‌ها و… کار ابتر می‌ماند. به عنوان مثال کل مسیر مناسب سازی شده اما هنگام رسیدن به یک پل یا تقاطع این مناسب سازی فراموش شده است.
وی با بیان اینکه در بوستان‌ها، شبکه معابر و وسایل بازی باید مناسب سازی به صورت کامل انجام شود، گفت: این موضوعی بین کمیسیونی‌ است و باید به دنبال ساز و کاری برای موفقیت در این زمینه باشیم. در این راستا مطالبه گری در حوزه شهرداری لازم است.
سامع اظهار کرد: در حمل و نقل شهری نیز به نظر می‌رسد در ابتدای مسیر هستیم زیرا هنوز ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی برای استفاده قشر معلول مناسب سازی نیست و در این بخش راه نرفته زیادی داریم.
وی افزود: معلولان از نظر استعدادهای فکری و ذهنی و توانمندی‌های شخصیتی گاهی بالاتر از متوسط جامعه هستند و باید بستر حضور آن‌ها در شهر فراهم شود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیشنهاد می‌کنم شهرداری برای اینکه مردم و نخبگان در حوزه بودجه نظرات خود را بدهند پایانه‌ها یا نقاط اتصالی را داشته باشد. به عنوان مثال پرتال شهرداری یا ۱۳۷ می‌تواند این دیدگاه‌ها را دریافت کند تا از آن در تحلیل‌ها و برنامه‌ ریزی‌ها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: مناطق و معاونت‌ها در تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ باید به خرج بدهند تا اولویت‌های سال آینده را با نگاه کامل و جامع به مسائل شهر و راهکارها تعیین کنیم. ادبیات شهری باید در این زمینه یکسان و هماهنگ شود و از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.
وی با بیان اینکه اجرای برنامه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: برنامه ۱۴۰۱ از حیث تعداد پروژه‌های فعال و سرعت پیشرفت دچار مشکل است. البته جلسات کنترل پروژ‌ه‌ها انجام شده اما باید اشکالات موجود برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *