سال آینده آب دریا به اصفهان می رسد

توان نگار – بهمن توکلی فرد| سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان گفت: با سرعت گرفتن طرح های انتقال آب از دریا و منابع جنوب استان، دغدغه آب اصفهان در سطح ملی و اینک روی میز رئیس جمهور است.

استاندار اصفهان به اقدامات متعدد صورت گرفته به منظور مدیریت منابع و مصارف آب طی یکسال گذشته، به طرح جزییاتی از طرح های انتقال آب به اصفهان به منظور احیای زاینده رود پرداخت.

وی در گردهمایی شهرداران استان اصفهان درشورای سازمان همیاری شهرداری های استان، اصلی ترین مسئله استان اصفهان را کمبود آب و خشکی زاینده‌رود دانست و گفت: از ابتدا می دانستیم که کمبود آب، عدم جریان زاینده رود و فرونشست زمین چالش های اصلی ما در استان اصفهان هستند از همین رو مأموریت اصلی خود را در همین چالش ها ترسیم کردیم.

مرتضوی با بیان اینکه از ابتدای مسئولیت در استانداری اصفهان بخش قابل توجهی از وقت مجموعه استانداری صرف موضوع زاینده رود و فرونشست زمین شده است، گفت: در شرایطی فعالیت خود را در استانداری اصفهان آغاز کردیم که تجمعاتی از شهریور ماه شکل گرفته بود و کشاورزان اصفهانی از بی عدالتی ها در توزیع آب به ستوه آمده بودند از همین رو عزم خود را جزم کردیم تا ارتباط بی واسطه و مستمری با مردم، کشاورزان کارشناسان و … برقرار کنیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه مطالعاتی که از دوران قبل در استانداری انجام شده بود یکی از پایه های این مسیر بود، افزود: با تشکیل قرارگاه آب هر فردی که در حوزه آب و زاینده‌رود ادعایی داشت را وارد کردیم و گوش شنوایی بودیم برای هر فردی که نظری درباره آب دارد تا در نتیجه به «بسته احیای زاینده‌رود» برسیم.

مرتضوی ادامه داد: بسته استخراج شده حاصل نظر کشاورزان، مردم، مهندسان، دانشگاهیان و … است و تلاش کردیم بند بند این بسته را در مسیر قانونی خود دنبال کنیم.

استاندار اصفهان افزود: در تأمین آب برای استان سعی کردیم نسبت به گذشته تفاوت قائل شویم و مسئله آب استان اصفهان را نه در سطح استان بلکه در سطح ملی و به میز رئیس جمهور بکشانیم. این یکی از دستاوردهای مبارکی بود که در این حوزه اتفاق افتاد و دغدغه استان با همه ابعاد در سطح ملی مطرح شد واکنون همه می دانند مشکل اصفهان در بحث زاینده رود چیست.

وی مدیریت مصارف و منابع آب را از رویکردهای استانداری دانست و عنوان کرد: در بحث مصارف و منابع شفاف سازی ویژه ای صورت گرفت. از سطح وزارت نیرو، وزارت کشور و رئیس جمهور همه می دانند در حوزه منابع و مصارف اصفهان چه وضعیتی وجود دارد و همه آگاه هستند که نزدیک به یک میلیارد متر مکعب کمبود آب در منابع نسبت به مصارفی که ایجاد شده داریم و این عدد بزرگی است.

مرتضوی ادامه داد: در پنج محور مدیریت مصرف، مدیریت پساب، ساماندهی زاینده‌رود و کنترل برداشت های غیرقانونی، تغییر الگوی کشت و تأمین آب برنامه ریزی جامعی صورت گرفت و با تمام توان به دنبال عملیاتی شدن اهداف هستیم.

وی به راهکارهای تأمین آب برای استان، اشاره کرد و ادامه داد: نمی توانیم سالیانه یک میلیارد کمبود مصرف آب را با مدیریت مصرف جبران کنیم بطورقطع باید تأمین آب ویژه ای در حوضه زاینده رود اتفاق بیفتد تا چالش ها کمتر شود. لذا در چند بخش تلاش شد روی موضوع تأمین آب کار شود که یکی از این بخش ها که در ایام اخیر باجدیت پیگیر بودیم تأمین آب از خلیج فارس است.

استاندار اصفهان افزود: از دوره قبل تأمین آب از خلیج فارس در دستور کار استان بود لیکن در حد مطالعات و با هدف استفاده استان از یک آبگیر مشترک با سایر استان ها و مطالعات، عملیات میدانی، مجوزها، برداشت و … پیش نرفته بود اما با برنامه ریزی های صورت گرفته توانستیم مجوز یک مسیر مجزا را برای اصفهان اخذ کنیم و استان ما مجوز یک آبگیر مستقل را اخذ کرده است.

وی بیان کرد: آبگیر قبلی که اصفهان تلاش می کرد از آن بهره مند شود دست دیگران بود و اصطلاحا شیرفلکه آن دست ما نبود یعنی ما دوباره پایین دست بودیم و همه مخاطرات استان در گروه تصمیمات دیگران قرار می گرفت. همچنین استان اصفهان را برای ده ها سال خریدار آب و درگیر حواشی می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *