شهر را از منظر نابینایان ببینیم

توان‌نگار| شهردار منطقه یک شهرداری در نشست با پژوهشگران نابینا گفت: شهرداری منطقه یک در نظر دارد طی فراخوانی در قالب مقاله، پژوهش و دلنوشته و…. از شهروندان نابینا دعوت کند تا از منظر خود شهر را برای مسئولین شهری ترسیم کند.
میثم بکتاشیان گفت: شهرداری موظف است خدمات مناسب از جمله مناسب سازی معابر، افزایش فضاهای آموزشی و فرهنگی و دسترسی آسان برای شهروندان نابینا را در همه مناطق فراهم سازد.
بکتاشیان با اشاره به خدمات بخش نابینایان کتابخانه فاطمه الزهرا گفت: کتابخانه فاطمه الزهرا واقع در خیابان فروغی منطقه یک شهرداری و کتابخانه ولی عصر وابسته به نهاد کتابخانه ها تنها مراکزی هستند در شهر اصفهان که بخش ارایه خدمت به نابینایان فعال می باشندبنابر این اولویت بندی برنامه ها و هماهنگی دو مرکز جهت ارایه خدمات با کیفیت ضروری است.
شهردار منطقه یک از افزایش بودجه تولید کتاب های گویا در کتابخانه فاطمه الزهرا خبر داد و افزود: گشترش کتاب های گویا اتفاق خوبی است لذا به دلیل بالا بودن حجم انتشارات و کتب جدید در حوزه های مختلف گویا کردن همه این منابع امکان پذیر نیست.
وی تصریح کرد: قطعا بهره جویی از گویندگان حرفه ای به کیفیت و توسعه کتاب های گویا کمک بسزایی می کند لذا اعلام فراخوانی برای جذب گویندگان و دعوت از فعالین این حوزه در اولویت است.
در ادامه این نشست که در محل کتابخانه ولی عصر ک یکی از کتابخانه های تخصصی و مجهز برای نابینایان است برگزار شد جمعی از دانشجویان و پژوهشگران نابینا موانع و مشکلات خوددر حوزه کتابخانه ها و پژوهش را مطرح کردند.
مسائلی همچون کمبود کتب گویا و منابع اصلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پر هزینه بودن تولید کتاب های گویا، کمبود کتب الکترونیک و دسترس پذیر نبودن منابع اطلاعاتی برای نابینایان، بالا رفتن هزینه کاغذبریل،نبود استاندارد سازی سایت های اطلاعاتی کتابخانه ها و دانشگاهی، و نبود یک واحد آموزش مرجع ، گسترده و کامل برای پژوهشگران و دانشجویان نابینا.
گفتنی است کتابخانه گویای فاطمه زهرا 20 هزار نسخه کتاب گویا در آرشیو خود موجود دارد که تاکنون 170 عضو رسمی و همچنین بیش از 2000 عضو نیز به صورت موردی یا حضوری به مرکز مراجعه می کنند و از منابع استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *