خانه تاریخی مشیرالملک؛ نگینی درخشان در بافت قدیمی نصف جهان

توان نگار| با همکاری گردشگری شهرداری اصفهان جمعی از خبرنگاران از خانه مشیرالملک انصاری که یک اثر تاریخی است دیدن نمودند.

محسن دیانی دردشتی معاون این مجموعه اظهار داشت: این مکان متعلق به مشیر انصاری است که از مستوفیان دربار صفویه بود و از شیراز به اصفهان مهاجرت کرد و از حاکمان اصفهان شد و خدمات زیادی در این شهر انجام داد. بعدها این خانه کاربری های مختلفی پیدا کرد که عبارتند از کنسولگری روسیه و اتریش در اصفهان خانه تاجر اصفهانی و در زمان جنگ عراق محل اقامت مهاجرین جنگی شد و بعد به حاج حسن امامی تحویل گردید. این دست بدست شدن‌ها باعث شد این اثر تاریخی آسیب فراوان ببیند. از سال ۱۳۷۰ با مرمت تزیینات دوباره رنگ و لعاب گذشته را بازیافت این خانه با ۴ عمارت دیگر شامل اصطبل مطبخ سوار نظام، محل اقامت خدمه یک مجموعه را تشکیل می داد که از طریق راه زیرزمینی با هم در ارتباط بودند به همین علت این اثر تاریخی مطبخ ندارد. در این عمارت زیبا در طبقه همکف حوضخانه قرار دارد که مخصوص میهمانی و جشن ها بوده و با گچبری ها و آینه کاری و نقاشی های زیبا تزیین شده که همگی با رنگ های طبیعی است در طبقه دوم شاه نشین قرار دارد که دارای بزرگترین ارسی به ابعاد ۱۱ در ۶ متر است که هیچ ستونی نداردو با شیشه های زیبای رنگی تزیین شده است.

دیانی افزود: بر دیوارها آثار نقاشی از دورانی که کنسولگری روسیه بوده برجای‌مانده است. قسمت شاه نشین در سقف و دیوارها با آینه کاری و نقاشی تزیین شده قسمتی از سقف شاه نشین و حوض خانه با پارچه منقش پوشیده شده که در کمتر اثری دیده می شود در طبقه سوم نواخانه و اتاق خواب ها واقع است که در نواخانه ابزار موسیقی که هر کدام یکی از دستگاه ها را می نوازد تعبیه شده اند، دو حیاط بزرگ در طبقه سوم که نمای زیبای حیاط را دارد مخصوص استفاده خانم ها و آقایان بوده است. در قسمت حیاط حوض منحصربه‌فرد چیلیپا قرار دارد که در بناهای دیگر نیست و حیاط زیبا را به چهار قسمت تقسیم می کند.

وی افزود: این بنای تاریخی دارای حمام بوده و به سبک حمام شیخ بهایی گرم می شده است.

معاونت خانه مشیر الملک که اطلاعات بسیار جالب و شنیدنی در مورد این بنا در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد گفت: کاربرد فعلی این بنا موزه است در قسمت شاه نشین و کافی شاپ در حوض خانه که می تواند لحظات زیبایی را برای بازدیدکنندگان به وجود آورد. این اثر سرشار از هنر آرامش و انرژی مثبت است.

دیانی گفت: این بنا با هزینه کاملاً شخصی بازسازی و نگهداری می شود.

لازم به ذکر است خانه مشیرالملک انصاری از دو مسیر خیابان هاتف و خیابان حافظ که به میدان امام ” ره ” منتهی می شود وارد خیابان یخچال می گردد که محل این گنجینه میراث اسلامی است و برای سهولت گردشگران هم دو پارکینگ نزدیک این اثر تاریخی قرار دارد.