آیین اختتامیه جشنواره فرهنگی ورزشی دختران آفتاب در سمیرم برگزار شد

توان نگار_ فاطمه طایی| آیین اختتامیه جشنواره فرهنگی – ورزشی دختران آفتاب (دآا) با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، مدیر کل اداره ورزش و جوانان، فرماندار و مسئولین شهرستان در بخش وردشت برگزار شد.

در این مراسم با حضور ۱۹۶ دانش آموز ورزشکار در ۶ رشته ورزشی فوتسال، هندبال، بسکتبال ،تنیس روی میز، دومیدانی، والیبال و پنج رشته بومی محلی دال پلان، طناب کشی، چوب کشی، هفت سنگ برگزار گردید.

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش این استان در مراسم اختتامیه برنامه فرهنگی دختران آفتاب ویژه‌برنامه ورزشی دختران مدارس عشایری گفت: علاج واقعی بسیاری از بیماری‌ها تندرستی است و این جز با ورزش مسیر نمی‌شود.

ابراهیمی اظهار داشت: سمیرم عشایر سلحشوری دارد که همواره در تاریخ نقش‌آفرین بوده‌اند و افراد بسیاری در طول تاریخ از این خطه خوش درخشیده‌اند و دانش‌آموزان توجه دارند که اگر به ورزش توجه کنند، به سایر ابعاد رشد شخصیتی نیز دست پیدا خواهند کرد.

وی افزود: سومین بار است که در سمیرم حضور پیدا می‌کنم؛ در رصدهای آموزشی و تربیتی شهرستان سمیرم نسبت به گذشته رشد داشته اما جایگاه فعلی در شان آموزش و پرورش این شهرستان نیست و همه مسئولان باید به ارتقای این مجموعه کمک کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: فرصت تابستان باید دیده شود و ویژه‌برنامه‌هایی باید تدوین شود که دانش‌آموزان به بهترین نحو از آن بهره ببرند.

همچنین جواد محمدی مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان، در حاشیه این جشنواره اظهار داشت: امروز در شهرستان سمیرم شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره دا، دختران ایران زمین هستیم و زمینه اجرای چنین برنامه‌هایی، علاوه بر ایجاد نشاط و شور اجتماعی، توسعه ورزش‌های همگانی و خصوصا ورزش‌های بومی محلی و روستایی است.

وی افزود: در نقاطی از استان اصفهان که خاستگاه بخش عظیمی از ورزش‌ها و فرهنگ ورزشی و  اجتماعی است شاهد برگزاری برنامه‌های خوبی هستیم.

محمدی تصریح کرد: این جشنواره در مرحله بعدی به‌صورت منطقه‌ای و با حضور ۶۰۰ نفر ورزشکار دختر برگزار و مرحله استانی و پایانی هم مجددا در سطح استان با مشارکت ادارات کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش برگزار خواهد شد و امید است چنین برنامه‌هایی موجب ایجاد  نشاط و رونق فزاینده‌ای در بین ورزشکاران مناطق روستایی و دختران شود تا بتوانند حضور پررنگ و موفقی در این عرصه داشته باشند.

اصغر هدایت فرماندار سمیرم نیز اظهار کرد: ایران اسلامی گنجینه‌ای از فرهنگ‌ها، آداب و رسوم در قالب اقوام است و بر همین اساس در شهرستان سمیرم به‌عنوان یکی از شهرستان‌هایی که ذخیره اقوام در آن قرار دارد افتخار داریم میزبان عزیزان‌مان از فرهنگ‌های مختلف باشیم.

وی افزود: آداب و رسوم اقوام ما که به‌عنوان  سرمایه‌های اجتماعی ایران اسلامی مطرح هستند ریشه در هزاران سال قدمت و هویت چند ده هزار ساله ایران اسلامی دارد.

هدایت با بیان اینکه حفظ این آداب، مراسم و هویت‌ها برای ما ارزش ویژه‌ای دارد چرا که فرهنگ‌ هویت ما را شکل می‌دهد،  تأکید کرد: کشور ما گنجینه‌ای از فرهنگ‌ها و اقوام است و شهرستان سمیرم نیز با توجه به ییلاقی بودنش میزبان اقوام مختلف است و امروز نیز شاهد برگزاری مراسم بسیار زیبای فرهنگی ورزشی دختران آفتاب بودیم.