اثرگذاری اقدامات حوزه شهرسازی بر مسائل زیست‌محیطی

مهدی محبی| پنجمین اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی ومعماری کلانشهرها و مراکز استان ها و نخستین اجلاس مشترک با معاونین شهرسازی و معماری در محل سالن اجتماعات هتل آسمان اصفهان به میزبانی شهرداری و شورای اسلامی این شهر برگزار شد.

 مهدی عباسی، رییس مجمع روسای کمیسیون شهرسازی کلانشهرها گفت: استفاده از تجربه گذشتگان و پیش‌بینی آینده نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها در حوزه شهرسازی دارد.

وی افزود: اگر در مسایل شهرسازی دقت کافی نداشته باشیم، توسعه زیرساخت ها و خدمات با یک تصمیم غلط منجر به از بین رفتن دستاوردها می‌شود.

عباسی گفت: در مسیر توسعه نباید تصمیمات غلطی گرفته شود که مشکلی به مشکلات بیفزاید. امروز مسایل مربوط به محیط زیست، آب، هویت و… در گرو تصمیمات حوزه شهرسازی است.

محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این اجلاس گفت: طرح‌های شهرسازی مسئله محور و بر اساس نیاز مردم نیست و مردم را درگیر کرده است؛ در این راستا طرح‌هایی تهیه می‌شود که بلندپروازانه یا غیر واقعی است.

علی قاسم زاده شهردار اصفهان هم در پنجمین اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری گفت: کارهای اداری باید الکترونیکی و هوشمند انجام و از اختیار افراد خارج شود، در این راستا شهرسازان می‌توانند به فکر هویت و شخصیت شهرها باشند.

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار هم در این اجلاس دو روزه اظهار داشت: تاریخ سرزمین ما نشان می‌دهد که شهرسازی متاثر از دین، هویت، فرهنگ و تمدنی غنی بوده است که متاسفانه امروز تا حدی به این مولفه‌ها در شهرسازی بی‌توجهی شده است.

وی افزود: شهر زندگی شهری برخوردار از عوامل زندگی‌ساز است و ماموریت آن ایجاد فضایی مناسب برای زندگی همه اقشار مردم است.