اتصال 11 استان کشور به شبکه ریلی پرسرعت
- کد خبر: 6915
- /
- 30 اردیبهشت 1402 - ۱۹:۳۵
- /
- محیط زیست
توان نگار – بهمن توکلی فرد| در نشست مدیران، فرمانداران، شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای بزرگ با احمد وحیدی وزیر کشور، علیرضاصلواتی مجری قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران درخصوص این طرح عنوان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا فناوری قطار پرسرعت را وارد کشورهای خود کردند و خطوط قطار پرسرعت را افزایش دادند.
وی افزود: چین با35 هزار کیلومتر، قاره اروپا با 10 هزار کیلومتر، آسیا 4 هزار کیلومتر، خاورمیانه با ۱۰۰۰ کیلومتر بیشترین خطوط پرسرعت ریلی را دارند.
صلواتی اظهار داشت: سه استان تهران، البرز، قم و اصفهان ۲۶ درصد جمعیت کشور و ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را دارند و از این جهت این طرح حائز اهمیت است.
وی افزود: براساس مطالعات پیشنهادی، مقرر شده ۱۱ استان کشور به شبکه ریلی پرسرعت متصل شوند.
که شامل: اصفهان-قم-تهران، تهران- مشهد، اصفهان-شیراز، تهران-تبریز، قم- اراک، اصفهان-یزد و کرمان شهرهایی هستند که در آینده باید به این شبکه ریلی اضافه شوند.
وی گفت: یکی از ویژگی های این طرح بومیسازی و ورود فناوری نوین به کشور است، مثلاً کابل ارت مورد نیاز پروژه از خارج وارد شود که خوشبختانه متخصصان ایرانی توانستند آن را بومی سازی کنند.
مجری قطار پرسرعت افزود: هماکنون جابجایی بین اصفهان-تهران ۸۳ درصد از طریق جاده، ۱۵ درصد اتوبوس و۲ درصد هواپیما است که با راهاندازی طرح، نحوه جابجاییها کاملاً تغییر خواهد کرد
صلواتی گفت: سرعت قطار پرسرعت اصفهان_قم_تهران ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است و پیشبینی میشود در سال اول بهرهبرداری ۱۰ میلیون مسافر و در افق بهره برداری ۱۵ میلیون مسافر جابجا میشوند.
وزیر کشور نیز در حاشیه سفر به اصفهان در جمع خبرنگاران درباره اهمیت طرح قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران گفت: این طرح منابع مالی زیادی نیاز دارد که بخشی از این منابع تأمین اعتبار شده و مابقی آن نیز باید در شورای اقتصاد تصویب شود.
وحیدی افزود: این پروژه در دستور کار است و امید است منابع تکمیلی آن نیز در دستور کار قرار بگیرد تا در آینده نزدیک شاهد تحقق این پروژه مهم در کشور باشیم.