جوباره؛ قدیمی ترین محله اصفهان را بشناسیم

توان نگار_ سمیره شهبان| در اولین روز ماه سوم بهار جمعی از خبرنگاران با همکاری گردشگری شهرداری اصفهان به محله جوباره که از قدیمی ترین محلات شهر اصفهان است که به جهت فراوانی آثار تاریخی اش به عنوان یکی از مراکز گردشگری جذاب نصف جهان محسوب می شود رفتیم.

* باما همراه باشید تا در ادامه باوجه تسمیه محله جوباره وجاذبه های گردشگری این محله آشنا شوید،

استاد همایی معتقد است: ” کلمه جوباره که به تخفیف، جوبار و به صورت کاملتر، جویباره نیز گفته و نوشته اند، مرکب از دو کلمه ( جو + بار ) یا (جوی + بار ) است، یعنی موضعی که در کنار و نزدیکی نهر و جوی واقع شده و چون جوباره در نزدیکی و ساحل زاینده رود بوده به این اسم نامیده شده است. کسانی که اصل این کلمه را جوانباره و جهانباره با جودباره و جهود باره یعنی محله جهودان یا جایگاه جوانمردی پنداشته اند، در اشتباه هستند.

فاتحی لیدر تور گردشگری جویباره در جمع خبرنگاران پیرامون مقبره ها، کنیسه ها، خانه های تاریخی دو مناره دارالضیافه به تفصیل مطالبی بیان کرد.

وی در خصوص دو مناره دارالضیافه گفت: قدمت و کاربری این اثر تاریخی به دلیل عقدان کتیبه و گزارش های تاریخی مکتوب، تا به حال مجهول مانده است. برخی از صاحب نظران قدمت این بنا را مربوط به قرن هشتم ” اواخر دوره ایلخانی یا دوره آل مظفر” می دانند و کاربری آن را ورودی یک مهمانسرا مجلل احتمال داده اند.

همچنین کنیسه ها یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری محله جوباره می باشد.

فاتحی نام کنیسه ها را چنین بیان داشت: کنیسه سنگ بست، کنیسه ناسی، کنیسه بزرگ، کنیسه ملا ربی، کنیسه کنجی، کنیسه موسی خیا، کنیسه سعیدیان، کنیسه ملا نیسان، کنیسه شموئیل گلی، کنیسه حاج الیاهو، کنیسه ملا یعقوب، کنیسه شموئل حناساب، کنیسه خورشیدی، کنیسه شکرالله و کنیسه حزقیا، پانزده کنیسه حال حاضر این محله هستند.

در ادامه از مسجد پنجشنبه دین که یکی از مساجد دوره صفوی در محله جوباره است و دارای شبستان منحصر بفردی است و مرحوم آیت اله زندکرمانی مدتی پیش نماز این مسجد بودند دیدن کردیم.

در ادامه این بازدید نیم روزه از خانه بقایی که یکی از آثار ارزشمند تاریخی است دیدن کردیم. امید است توجه به این آثار تاریخی در کانون توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد و نگذارند بیش از این تخریب و از بین بروند.

با تشکر از خانم ذبیحی کارشناس روابط عمومی گردشگری شهرداری که پیگیر اجرای این برنامه بودند.