طراحی پروتز و ایمپلنت دندانی توسط محققان اصفهانی

توان‌نگار| اصفهان محققان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موفق به طراحی قطعات پروتزی و ایمپلنت دندانپزشکی شدند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مدیر عامل شرکت دانش بنیان در توضیح این محصول طراحی شده، اظهار کرد: بسیاری از افراد با گذشت زمان بنا به دلایل متعددی همچون پیری، کشیدن دندان و… دندان‌های خود را از دست می‌دهند که این موضوع علاوه بر اینکه باعث ایجاد مشکل در ظاهر و طرح لبخند می‌شود، می‌تواند در صحیح جویدن و غذا خوردن نیز تاثیر منفی بگذارد. ایمپلنت دندان روشی دائمی برای دندان‌های از دست رفته و جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است.

منصور ریسمانچیان افزود: قرار دادن ایمپلنت در دهان هیچ مشکلی را برای استفاده کننده به وجود نمی‌آورد و فرد می‌تواند تا آخر عمر بدون هیچ گونه مشکلی از آنها استفاده کند.

وی با تاکید براینکه صفر تا صد طرح ایمپلنت دندانی توسط محققان اصفهان انجام شده است، تصریح کرد: شرکت دانش بنیان نوآوران تحقیق بهداشت ایرانیان با هدف ارتقاء کیفیت بخش خدمات کشور، افزایش تولیدات داخلی، افزایش توان صدور محصولات داخلی به بازارهای خارجی و مشارکت در توسعه پایدار در زمینه پژوهش، طراحی و تولید قطعات پروتزی و ایمپلنت دندانپزشکی فعالیت می‌کند. این شرکت در حوزه تولید انواع قطعات ایمپلنت و پروتز دندانی شامل فیکسچر (fixture)، اباتمنت (abutment)، ایمپرشن کوپینگ (Impression coupling)، آنالوگ (analogue)، بال اتچمنت (Attachment wings) و … فعالیت می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ایمپنت دندانی طراحی شده، افزود: طراحی قطعات به‌صورتی است که با اکثر برندهای خارجی قابل رقابت بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و به‌زودی و احتمالا در سال جاری به مرحله تولید خواهیم رسید.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان نوآوران تحقیق بهداشت ایرانیان (نتبا) با بیان اینکه تامین برخی ابزارها در ایران سخت است و به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم، این مشکلات را دلیل زمانبر شدن پروسه تولید محصول دانست.
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *