کاهش آسیب های اجتماعی با اشتغال 

بهمن توکلی فرد_ پژوهشگر روابط عمومی و رسانه| اشتغال یکی از شاخصه های بسیار مهم در کاهش فقر در سیستم های رفاه اجتماعی کشورها محسوب می شود. زیرا این راهبرد می تواند به افراد محروم برای داشتن یک زندگی بهتر و در نهایت توسعه اجتماعی کمک کند.

مهمترین چالش کشور معضل بیکاری است، اما مسئله مهم تر آینده اشتغال است. چرا که دنیای امروز به شدت در حال تغییر و دگرگونی است و نیروی کار درآینده با متفاوت از امروز روبرو خواهدشد.

از آنجا که بستر سازی برای ایجاد فضای مناسب کسب و کار در هر کشور، یکی از عوامل مهم در ایجاد اشتغال، کاهش آسیب های اجتماعی، رشد سرمایه گذاری ها، رونق و رشد اقتصادی و درنهایت افزایش رفاه مردم است. در همین زمینه ” مرکز شتاب دهنده نذرک” در اصفهان راه اندازی گرده است تا با اشتغال یک نفر، به کاهش آسیب های اجتماعی کمک کند.

اکبر اخوان مقدم، مدیر عامل خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع) در یک نشست خبری با حضور جمعی از خبرنگاران اصفهانی گفت: این خیره از سال ۱۳۹۱ تاسیس و به عنوان موسسه غیردولتی و غیر سیاسی، یکی از معدود خیریه‌های مردم نهاد و فعال در زمین اصلاح و تغییر فرهنگ کار و رونق اشتغال است.

وی افزود: “مرکز شتاب دهنده نذرک” تسهیلگری برای اشتغال ۲ هزار نفر در ۲۰۰ کارگاه در روستا و حاشیه شهربدون چشم داشت به منافع مادی اجرا که خدماتی شامل: مشاوره، وام قرض الحسنه، آموزش و معرفی بازار فروش، ایجاد ارتباط بین کارگر و کارفرما، ارایه خدمات فرا استانی بصورت مشاوره و برگزاری کلاس های آموزش زبان، رایانه و مهارت های زندگی در ۶۰ روستا را انجام داده است.

اخوان مقدم اظهار داشت: نام خیریه را ” نذر اشتغال” نام گذاری کردیم چون اعتقاد داریم همانگونه که برای درمان، غذا، پوشاک، بهداشت و …… نذر می کنیم بایستی در زمینه اشتغال و مهمتر از آن در زمینه فرهنگ اشتغال هم نذر کنیم، البته در بسیاری از موارد دریافت هدایا همچون موارد ذکر شده به صورت سنت در آمده و شخص دریافت کننده خیرات و نذورات را مستحق دریافت می داند. حالا این پرداخت چه از طرف خیریه های مردمی و با خیریه های دولتی باشد که بسیاری از این موارد این عمل ارزشمند به یک ضد ارزش تبدیل شده است و دریافت کننده خدمات و کالا دلیلی بر کار کردن و بهبود شرایط زندگی خود نمی بیند.

مدیر عامل خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع) افزود: علت اصلی این چرخه معیوب، به سختی اداره کردن یک خیریه اشتعال، و اداره کردن یک خیریه پخش پوشاک و غذا می باشد. اما در این خیریه سعی شده است تا با کمک خیران نیکو کار با ایجاد بستر اشتغال برای نیازمندان، زمینه مناسب جهت کسب مهارت و توانمند شدن آنهو فراهم شود. لذا تا خوداشتغالی ایجاد نشود، در اصل مهارتورم هم درست نمی شود.

در ادامه این نشست بیگلری از مربیان خیریه نذر اشتغال که کسب و کارش را با کارگاه های کوچک خانگی شروع کرده بود به ارایه تجربیات موفق خود پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *