توجه ویژه شهرداری به امور عمرانی با تخصیص 70 درصدی بودجه به اجرای پروژه ها 

توان نگار_ شهردار اصفهان گفت: مدیریت شهری اصفهان با تخصیص 70 درصدی بودجه به امور عمرانی، به پیش بینی بیش از هزار پروژه عمرانی در مقیاس‌های مختلف در سال جاری برای شهر پرداخته که از این تعداد، ۱۱۱ مورد پروژه‌های شاخص است.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده صبح روز چهارشنبه یکم آذرماه با حضور در سی‌وچهارمین نشست تخصصی معاونان فنی و عمرانی کلان‌شهرهای ایران که به میزبانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان با تخصیص 70 درصدی بودجه به امور عمرانی، به پیش بینی بیش از هزار پروژه عمرانی در مقیاس‌های مختلف در سال جاری برای شهر پرداخته که از این تعداد، ۱۱۱ مورد پروژه‌های شاخص است.

او ادامه داد: علاوه بر این پروژه‌های شاخص، در سال جاری ۲۵۷ پروژه مهم منطقه‌ای در نظر گرفته شده و مابقی به‌عنوان پروژه منطقه‌ای و محله‌محور در نظر گرفته شده است.

شهردار اصفهان با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۴۶۰ کارگاه عمرانی در سطح شهر اصفهان فعال است، گفت: تمدن معماری باید در شهرها مورد توجه قرار گیرد تا زیبایی را به بدنه ساخت‌وساز الحاق کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان هم گفت: موضوعی که همه کلان‌شهرها با آن مواجه هستند کمبود نقدینگی، افزایش هزینه‌ها و گرانی مصالح و دستمزدها است که باید تجربیات موفق در این زمینه به مشورت گذاشته شود تا از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.

محمد نورصالحی افزود: استفاده از زیرساخت‌ها و پروژه‌های بزرگ شهر با روش‌های و بهره مندی از سرمایه‌های بخش خصوصی در این راستا برای مدیریت شهری موفقیت‌آمیز خواهد بود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان نیز تبادل افکار و تجربیات برای افزایش کیفیت پروژه‌های عمرانی در شهرها را امری ضروری دانست و گفت: می‌توان با پیگیری شهرداری و معاونان عمرانی کلان‌شهرهای ایران و پیگیری دبیرخانه مجمع شهرداران کلان‌شهرها از مسیرهای قانونی، موانعی که موجب ایجاد تأخیر در اجرای پروژه‌ها می‌شود را برطرف کنیم.

اصغر کشاورزراد ابراز امیدواری کرد که با تبادل تجربیات و نظرات گامی در راستای پیشبرد اهداف عمرانی شهرها در ایران اسلامی برداشته شود.

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران نیز اظهار کرد: رئیس‌جمهور به‌زودی لایحه بودجه ۱۴۰۳ را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌دهد، بنابراین باید نمایندگان مجلس را به این موضوع واقف کرد که بار اصلی نگهداشت شهر بر دوش شهرداری است تا آن‌ها توجیه شوند و در لایحه بودجه سال آینده اقدامات مهمی را برای شهرداری‌ها رقم بزنیم.

احسان متولیان احیای بعضی حقوق خاص عمران شهرداری‌ها، از جمله هزینه جابه‌جایی تأسیسات را امری ضروری دانست و افزود: از تجربیات شهرداران شهرهای پیشرفته دنیا نیز باید استفاده کنیم.

او با بیان اینکه سند توسعه عمرانی شهرها باید بر اساس فرهنگ اسلامی تهیه شود، گفت: معماری و شهرسازی و طرح‌های عمرانی باید به سمت‌وسویی برود که بگوییم هنر جمهوری اسلامی تعریف فصل جدید عمرانی و شهرسازی اسلامی در تاریخ ایران بوده است، همچنین برای تعریف سازمانی جهت نگهداری تأسیسات ابنیه عمرانی شهرداری باید پیگیری‌های لازم انجام شود.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی کلان‌شهرهای ایران نیز با ابراز خرسندی از اینکه تاکنون ۵۰ درصد برنامه‌های این کمیسیون تحقق پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: کمیته‌های تخصصی در زمان مقرر تشکیل و شش بازدید تخصصی در سال جاری برنامه‌ریزی شد که تاکنون سه مورد آن محقق شده است.

محمد امین از شناسایی مشکلات و چالش های شهرها در این مجموعه نشست ها خبر داد و افزود: عدم وجود ساختار منسجم و کارآمد در تعمیرات و نگهداری پروژه‌ها یک چالش جدی است و قانون‌گذار در حوزه خدمات شهری تفکیک قائل نشده است، از این‌رو سازه‌ها، ساختمان‌ها و تأسیسات دچار مشکل شده است.

او با بیان اینکه باید در ساختار فنی و عمرانی شهرداری‌ها بلوغ سازمانی شکل گیرد، اضافه کرد: امروز پروژه‌های اصلی عمرانی در شهرها اجرا شده و لازم نیست کار جدیدی بیش از حد نیاز تعریف کنیم، زیرا اولویت با تعمیرات و نگهداری پروژه‌های در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس باید از ظرفیت متعالی مجامع عمران، حمل‌ونقل و شهرسازی استفاده مطلوب را داشته باشد، افزود: راه‌حل رفع چالش‌ها و مشکلات شهرداری کلان‌شهرها باید به اشتراک گذاشته شود.

رسول میرباقری با بیان اینکه اگر فرونشست منجر به تخریب آثار تاریخی شود موجب سرافکندگی کشور خواهد بود، افزود: اقدامات و فعالیت‌های شهرداری باید به‌گونه‌ای انجام شود که تا سال‌ها مورد تحسین قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *