افراد بدون معلولیت هم می‌­توانند بازی کنند

افراد بدون معلولیت هم می‌­توانند بازی کنند
عموما تمام امکانات برای افراد بدون معلولیت طراحی شده­‌اند، ساختمان‌ها، ابزار و حتی نرم‌افزارها و کوچه‌ها و خیابان‌ها برای افرادی طراحی و ساخته شده‌اند که معلولیت آشکار جسمی ندارند. در فرآیند مناسب‌‌سازی، با ایجاد تغییرات یا اضافه کردن امکاناتی به آن مکان، محصول یا خدمت، افراد دارای معلولیت هم می‌توانند از آن امکانات استفاده کنند؛ در این مسیر افراد، شرکت­‌ها، سازمان‌­ها یا نهادها شرایطی را فراهم می­‌کنند که کسانی با تفاوت‌ در کیفیت و کمیت توانمندی جسمی، ذهنی و روانی بتوانند در آن فعالیت به راحتی حضور پیدا کنند. مناسب‌سازی تا کنون امکان حضور بسیاری از افراد دارای معلولیت را در فعالیت‌های متنوع روزمره فراهم کرده است اما کاکتوس به دنبال هدف دیگری است: فراگیرسازی.‌
به صورت خلاصه تعریف فراگیرسازی عبارت است از این که در طراحی و ساخت محصول یا خدمت، تمام تفاوت­‌های افراد استفاده کننده احتمالی از آن محصول یا خدمت در نظر گرفته می‌­شود و در نهایت محصول یا خدمتی تولید می‌شود که از ابتدا تمام تفاوت‌های مصرف‌کنندگان را لحاظ کرده است و برای استفاده افراد مختلف نیازمند مناسب‌­سازی نخواهیم بود. فراگیرسازی را از ابعاد مختلفی می‌توان نگریست: جنسیت، نژاد، سن و تفاوت‌های فیزیکی مانند معلولیت.

ورزش بوچیا در ابتدا برای افراد دارای فلج مغزی طراحی شد اما به مرور، افراد دارای معلولیت‌های دیگر مانند کسانی که دارای معلولیت جسمی حرکتی، آسیب نخاعی و دیستروفی عضلانی بودند هم به شرکت در آن پرداختند. این ورزش از سال ۱۹۸۴ به پارالمپیک اضافه شد و در حال حاضر بیش از ۵۰ کشور این ورزش را به رسمیت می­‌شناسند و بازیکنان حرفه‌­ای دارند.

بوچیا بیش از هر چیز، نیازمند تمرکز و ذهن تحلیل‌گر بازیکن است. از فواید بوچیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ پیش‌گیری از مبتلا شدن به برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های مربوط به دستگاه کلیوی، زخم بستر، تغییر شکل یا خشکی و لاغری عضلات، استخوان‌ها و مفصل‌ها

۲٫ تقویت روحیه و اثر روانی مطلوب در فرد دارای معلولیت و خانواده­‌ی او

۳٫ تقویت مهارت‌های حرکتی

۴٫ کاهش اختلالات عاطفی و افزایش رشد عاطفی

۵٫ تقویت و هماهنگی بیشتر بین حواس

۶٫ شناخت بیشتر توانمندی‌های فرد و تلاش برای افزایش نکات مثبت و اصلاح نکات منفی ورزشکار

۷٫ تقویت حس مسوولیت‌پذیری

۸٫ افزایش مشارکت اجتماعی

۹٫ افزایش انضباط اجتماعی

۱۰٫ تقویت حس عدالت‌جویی (به ویژه در بازی‌های گروهی)

۱۱٫ تقویت هوش دیداری، فضایی، بدنی- جنبشی، درون‌فردی و میان‌فردی

۱۲٫ افزایش خلاقیت

۱۳٫ بالا بردن میزان تمرکز فکری و تعادل روانی و در نهایت میزان سلامت روحی و روانی برای بازی‌کنان، خانواده آن‌ها و
از دوم تا ششم اردی‌بهشت ۱۳۹۸ در ۲۲ منطقه شهرداری تهران رویدادی با شعار «بوچیا برای همه» برگزار می‌شود. در این رویداد کاکتوس، اداره سلامت شهرداری تهران و شرکت زرین‌ پال (با حمایت مادی و معنوی) قصد دارند با فراگیر کردن این بازی، امکان شرکت تمام افراد را در آن مهیا کنند. افراد بدون معلولیت در کنار افراد دارای معلولیت، زنان در کنار مردان و سالمندان در کنار جوانان در یک رقابت کوتاه ورزشی کنار هم قرار می­‌گیرند.

«بوچیا برای همه» فرصتی است برای یک رویارویی کوتاه بین کمیت‌ها و کیفیت‌های متفاوت، بدون هیچ قضاوت و پیش‌داروی. این رویداد قرار است برای افراد بدون معلولیت فرصتی ایجاد کند تا با این ورزش آشنا شوند و در ورزشی شرکت کنند که از ابتدا برای آن‌ها طراحی نشده است.

«بوچیا برای همه» یک فراگیرسازی برای افراد بدون معلولیت است.

این رویداد با همکاری کاکتوس، اداره کل سلامت شهرداری تهران و شرکت زرین پال در ۲۲ نقطه از شهر تهران برگزار می­‌شود، در هر منطقه یک زمین بازی آماده شده، یک بازیکن حرفه‌ای بوچیا و داور آموزش‌دیده حضور دارند و تمام افراد دارای معلولیت و بدون معلولیت می‌­توانند پس از یادگیری مختصر بازی، در این ورزش گروهی شرکت کنند.

به نقل از سایت ویرگول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *