آیین نامه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در قوه قضائیه تدوین می‌شود

مدیر عامل شبکه ملی نابینایان و کم بینایان کشور گفت: دسترس پذیری و توجه به حقوق انسانی دو مؤلفه‌ای است که در آیین نامه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در قوه قضائیه به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری توان‌نگار، سهیل معینی در پیامی صوتی که با هدف آگاه سازی اعضای زیر مجموعه شبکه صادر گردیده بود از تدوین آیین نامه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در قوه قضائیه خبر داد.
وی ضمن برشماری اقدامات مؤثر این شبکه در خصوص ارائه آموزشهای تخصصی به قضات و مسئولین قوه قضائیه و تشکیل جلسات متعدد به منظور جلب توجه و احقاق حقوق معلولین در این قوه گفت: پس از سالها تعامل با مسئولین ذیصلاح در قوه قضائیه بر آن شدیم تا آیین نامه ای با هدف حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تدوین نماییم. بدیهی است که قوه قضائیه دارای خدمات بسیاری می باشد و تنها به بررسی جرم و جنایت محدود نمی شود، بنابراین اقشار پنج گانه معلولین نیز همچون سایر مردم نیازمند مراجعه و دریافت خدمات می باشند.
مدیر عامل شبکه ملی نابینایان و کم بینایان کشور افزود: تدوین آیین نامه به صورت پیش نویس انجام گرفته است لیکن این پیش نویس با مشکلات مختلفی مواجه است از جمله ساز و کارهای مربوط به نحوه اجرایی شدن آن دقیقا مشخص نیست. ما سعی نمودیم تا با جمع بندی کردن نظرات حقوقدانان در گروه های مختلف معلولین مشکلات موجود را پیدا و حل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مناسب سازی اماکن مختلف قوه قضائیه، تعیین دستیار و دسترس پذیر نمودن متون برای وکلای نابینا و کم بینا، استفاده از مترجمان زبان اشاره برای افراد کم یا نا شنوا، توجه به حضور روانشناسان، روان پزشک و به خصوص مددکاران اجتماعی در زمان اجرای دادرسی افراد دارای مشکلات ذهنی و اعصاب و روان، تغییر و یا تبدیل احکام صادره در خصوص افراد دارای معلولیت در صورت عدم مناسب سازی زندانها و … از جمله مواردی است که باید در این آیین نامه به آن توجه ویژه گردد.
معینی در پایان ضمن دعوت از تمامی تشکلهای فعال در حوزه معلولین با هدف اعلام نظرات و پیشنهادات خود برای تدوین هرچه بهتر این آیین نامه گفت: ما بر آن هستیم تا با دیگر شبکه های معلولین ارتباط برقرار نموده و نظرات آنان را لحاظ نماییم. باید توجه داشته باشیم که دسترس پذیری و توجه به حقوق افراد دارای معلولیت دو مؤلفه مهمی است که در این آیین نامه لحاظ می شود. و می تواند بر نحوه برخورد مسئولین با مراجعان افراد دارای معلولیت و نحوه استفاده هرچه بهتر آنان از این خدمات اثر بخش باشد.

محمد جواد خادمی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *