معلولان تا چه میزان از حقوق شهروندی بهره‌مند می‌شوند؟

معلولان تا چه میزان از حقوق شهروندی بهره مند می شوند؟ این سوالی است که فقط اگر خود را به جای معلولان بگذاریم و همچون آن‌ها در جامعه زندگی کنیم به پاسخش می‌رسیم.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی توان‌نگار، تصمیم گرفتیم یک روز مانند یک معلول در جامعه زندگی کنیم، سعی کنیم مانند یک نابینا از خیابان گذر کنیم، یا مانند یک معلول ناشنوا خرید کنیم یا همچون یک معلول حرکتی برای انجام امور ضروری و روزمره به بانک ها و سایر ادارات مراجعه کنیم اما از این حجم از عدم مناسب سازی در شهر برای جامعه معلولین شگفت زده شدیم.
گویی در اعمال سیاست های ساخت و ساز شهری، وجود معلولین به عنوان قشری از مردم به دست فراموشی سپرده شده است، چرا که خبری از امکانات مناسب برای این قشر برای انجام حتی ساده ترین امور نیست.
در این راستا به گفت و گو با یکی از روشندلان پرداختیم.
مسعود باقری در گفت و گو با ایسنا ضمن گلایه از وضعیت اشتغال معلولین، بیان کرد: علی رغم تصویب لایحه حمایت از جامعه معلولین در مجلس شورای اسلامی که بر مبنای آن تمام ارگان های دولتی و خصوصی باید ۳ درصد از میزان استخدام را بدون برگزاری آزمون به جامعه معلولین اختصاص دهند، اما در استان قم این موضوع رعایت نمی شود.
عضو هیئت مدیره کانون نابینایان استان قم با اشاره به مشکلات معیشتی جامعه معلولین، افزود: با وجود رایزنی با اکثر ارگان های دولتی استان، تا کنون هیچ حمایتی در خصوص اشتغال معلولین صورت نگرفته است و همین امر سبب کاهش ازدواج معلولین شده است.
وی در خصوص مناسب سازی فضای شهری برای معلولین، خاطر نشان کرد: معلولین به ویژه نا بینایان برای تردد در شهر و مراجعه به ادارات دولتی و ساختمان های مسکونی با مشکلات جدی مواجه هستند.
باقری با بیان اینکه متاسفانه مردم با مشکلات معلولین همزاد پنداری نمی کنند، تصریح کرد: برای مثال یک نابینا حتی در اداره کل بهزیستی استان نیز نمی تواند از آسانسور استفاده کند چراکه دکمه های آسانسور ها برجسته و مجهز به سیستم گویا نیستند.
عضو هیئت مدیره کانون نابینایان استان قم، استعداد ها و دستاورهای جامعه معلولین را مورد توجه قرار داد و متذکر شد: بسیاری از معلولین استان قم در حوزه های علمی، ورزشی، هنری و سایر موارد خوش درخشیده اند اما متاسفانه مورد حمایت قرار نمی گیرند.
گلایه های این معلول نابینا از بی مهری های مسئولین زیاد بود اما آنچه مدام تکرار می کرد این بود که مردم فقط ما را ببینند و بدانند ما نیز جزئی از جامعه هستیم و حقوقی داریم.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *