توجه به مشکلات معلولان محدود به یک روز نیست!

توان نگار_ فاطمه طایی| قطع به یقین توجه به مشکلات معلولان باعث می‌شود که آنها به توانمندی‌های خود واقف و مصمم‌تر در مسیر زندگی گام بردارند.

یکی از دغدغه‌های مهم این قشر در جامعه، عدم مناسب سازی معابر ،اماکن فرهنگی، مذهبی و تفریحی است.

اینجا شهر هزار چشمه سمیرم و محل زادگاه پر افتخار من است، جایی که هر ساله جاذبه‌های گردشگری آن پذیرای میهمانان داخلی و خارجی بسیاری ست. اما عدم مناسب سازی برای افراد توانخواهی چون من یا سالمندان باعث شده که از دیدن این زیبایی ها محروم بمانیم.

بدون شک توجه به مناسب سازی ها برای معلولان و سالمندان جدا از این که درهای جدیدی را برای ورود به جامعه باز می کند، از درایت و مدیریت صحیح، مدیران متخصص،آگاه و شایسته خبر می دهد.

گرچه در سال ۹۸ التیماتوم دولت به دستگاه‌های اجرایی برای مناسب سازی انجام شد و علاوه براین هیات وزیران  ۱۷ آذرماه ۹۸ آیین نامه اجرایی ماده ۳ حمایت از حقوق معلولان را تصویب و دستگاه‌های اجرایی را مکلف به مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری برای دسترسی معلولان کرد.

براین اساس همه دستگاه‌های اجرایی باید برای دسترسی‌پذیری معلولان به خدمات، ساختمان‌های خود را مناسب‌سازی کنند و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ارتباط با  مناسب‌سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری اقداماتی مانند هم سطح سازی معابر، نصب خط هدایت نابینایان در پیاده‌روها، تامین محل ویژه توقف خودروی افراد دارای معلولیت، نصب چراغ‌های راهنمای مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم بینا در تقاطع و  مناسب سازی پایانه ها، ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام دهند و اعطای پایان کار ساختمان ها و اماکن عمومی از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را مشروط به رعایت ضوابط مناسب سازی و دسترسی پذیری معلولان کند.

معلولان حسی و حرکتی، نابینا و ناشنوای بارها توانایی‌های خود را در عرصه های مختلف علمی، تحصیلی، ورزشی و فعالیت‌های اجتماعی به اثبات رسانده‌اند و می طلبد مدیران گرامی توجه به مشکلات معلولان را محدود به روز معلولان نکنند.

لذا به عنوان یک خبرنگار از مدیران شهرم درخواست دارم جهت تهیه رَمپ برای استفاده معلولان و یا افرادی که از ویلچر استفاده می کنند در مکان‌هایی که امکان ساخت آن است توجه و اقدامات لازم را اتخاذ نمایند.