گیاه عروسک پشت پرده در وردشت سمیرم کاشت می شود

توان نگار| مدیر جهاد کشاورزی سمیرم گفت: عروسک پشت پرده یا فیسالیس گیاهی است که میوه رسیده آن جنبه خوراکی، دارویی و صنعتی دارد.

مصطفی طایی اظهار کرد: گیاه عروسک پشت پرده در سال جاری به صورت پایلوت در مزرعه یک جریبی در روستای ده نساء کشت شد.

طایی افزود: هدف اصلی کشت گیاه، سنجش سازگاری آن با شرایط آب و هوایی منطقه بوده است و شواهد حاکی از آن است که در صورت کشت به موقع (اواخر اردیبهشت) و آبیاری مناسب حدود یک تن در جریب، عملکرد خواهد داشت.

وی عنوان کرد: زمان کشت به موقع این گیاه اواخر اردیبهشت است و با توجه به اینکه مقاومت خوبی به سرما دارد، تا اواخر آبان‌ماه امکان برداشت دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم در ادامه گفت: عدم خرید تضمینی یا نبود بازار فروش از جمله مواردی است که مانع از کشت این محصول در سطوح بالا می‌شود.

طایی اضافه کرد: عروسک پشت پرده یا فیسالیس یک گیاه علفی و دائمی است که ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر با سرعت زیاد رشد می‌کند و از تیره سیب زمینی با ریزومی خزنده می‌باشد و ساقه‌ها زاویه دار و راست است و درون برگ‌های آن میوه گیاه به شکل نارنجی رنگی تشکیل می‌شود و شبکه رگبرگ‌های کاسه به شکل تور سفید رنگ ظریف و نازکی باقی می‌ماند و میوه گرد درون آن نمایان می‌شود به همین علت است که این گیاه را عروسک پشت پرده می‌نامند.

وی با اشاره به خواص دارویی این گیاه خاطرنشان کرد: عروسک پشت پرده طبعی سرد و خشک دارد و اثراتی نظیر ادرارآور، تب بر، ضد انگل، تصفیه‌کننده خون، دفع کرم معده و کرم کدو، ویتامین c، درمان ناراحتی‌های پوستی مانند جوش و کورک، درمان بیماری‌هایی نظیر زخم مجاری ادراری، بواسیر، هپاتیت برونشیت و تنگی نفس، رماتیسم و نقرس مفید می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *