آزادراه شرق اصفهان سال آینده به جاده شیراز متصل میشود
- کد خبر: 1939
- /
- 12 بهمن 1399 - ۱۰:۳۵
- /
- اقتصادی
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان با اشاره به ساختوسازهای غیرقانونی در محور آزادراه شرق اصفهان گفت: متأسفانه در سالهای اخیر در حریم و محور آزادراه شرق اصفهان ساخت و سازهای غیرقانونی انجام شده و برخوردهای لازم با آن صورت گرفته تا زمینه تسریع در تکمیل پروژه و اتصال آن به جاده شیراز در سال آینده فراهم شود.
به گزارش تواننگار به نقل از ایسنا، علیرضا صلواتی با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی محدوده شرق اصفهان، اظهار کرد: متأسفانه اتفاق بدی در استان ما در حال رخ دادن است که ما با بخشی از آن درگیر بوده و آرام آرام و با استفاده از ظرفیت قانونی در حال عبور از آن هستیم. در واقع هرچه از خروجیهای اصفهان به سمت شرق پیش می رویم میبینیم که اراضی کشاورزی بدون رعایت گذربندی و حداقل موارد ترافیکی در حال تفکیک و بلوکبندی است.
وی درباره مشکل آزادسازی اراضی محدوده آزادراه شرق اصفهان خاطرنشان کرد: کریدور شمال- جنوب کشور مصوبه سال ۵۵ بوده و نزدیک به ۴۵ سال قدمت دارد؛ بخش عمده آزادسازیهای این کریدور تا پیش از سال ۷۰ انجام شده بود و تا سال ۹۳ نهادهای متولی برخوردهای لازم را با ساخت و سازهای غیرقانونی انجام میدادند، اما از سال ۹۳ در یک کیلومتر از محور آزادراه شروع به تفکیک، ویلاسازی و باغسازی میشود و این کار از آن سال به بعد ادامه یافته و حتی تا سال گذشته که پیمانکار ما در حال اجرای عملیات ساخت محور آزادراه بود، این ساخت و سازهای غیرقانونی همچنان ادامه داشت.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان به تلفیق وزارتخانههای راه و ترابری و مسکن و شهرسازی اشاره کرد و افزود: برخورد با ساختوسازهای داخل حریم آزادراه به عهده وزارت راه و ترابری وقت بوده و در سالهای مختلف در این خصوص اقدامات لازم صورت نمیگیرد و برخوردی با این ساخت و سازها انجام نمیگیرد، اما تاسفبار این است که اکنون در اداره ثبت اسناد و املاک، نقل و انتقالات این اراضی انجام میشود و حداقل انتظار از این اداره این است که پیش از ثبت اسناد و نقل و انتقالات از نهادهای ذیربط استعلام شود.
وی با تأکید بر لزوم هماهنگی بیشتر بین دستگاههای مختلف، تصریح کرد: آزادسازی اراضی و برخورد با ساخت و سازهای محور آزادراه تاکنون و با استفاده از ظرفیتهای قانونی انجام و در حال انجام است، اما لازم است در حفظ حریمهای این آزادراه دستگاههای مختلف از اداره راه و شهرسازی گرفته تا اداره ثبت اسناد و املاک، شهرداری بهارستان، جهادکشاورزی و سایر دستگاهها هماهنگتر باشند و از تکرار چنین اتفاقاتی پیشگیری کنند.
صلواتی با بیان اینکه آزادسازیهای کریدور شمال- جنوب کشور در دهه ۶۰ آغاز شده است، یادآور شد: در این کریدور که مصوبه ملی است، قطعه آزادراه شرق اصفهان نیز پیشبینی شده بوده و آزادسازی آن نیز انجام شده تا اینکه حدوداً یک کیلومتر از آزادسازی آن باقی میماند که مالک با آزادسازی موافقت نمیکند و به هر دلیلی این اراضی را واگذار و اعلام میکند که آزادراه از اینجا جابجا شده است.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات در مراجعات مردم، این بود که گمان میکردند ما مسیر آزادراه را تغییر داده و حد اراضی آنها را تعیین کردیم در صورتی که این مسیر از ابتدا مشخص بوده و کسی مسیر مصوبه ملی را جابجا نکرده است.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان با اشاره به تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی، افزود: هزینههایی که برای این ساخت و سازها میشود چه از جانب مردم یا نهادها، سرمایه ملی به حساب است و باید به سمتی برویم که از چنین اتفاقاتی پیشگیری کنیم و مردم اگر قرار است ساخت و ساز و خرید و فروشی انجام دهند از محور آزادراه و حریم آن آگاه باشند تا بعدها نیاز به ورود قانونی به موضوعات اینچنینی نباشد.
وی درباره زمان تکمیل و بهرهبرداری از قطعه ۳ آزادراه شرق اصفهان، گفت: سرمایهگذار قطعه ۳ آزادراه شرق اصفهان، سازمان همیاری شهرداریهای استان است و طبق توافقات انجام شده، قرار است این قطعه را تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل و افتتاح کنیم که در این صورت آزادراه شرق اصفهان به طور کامل افتتاح شده و به بزرگراه اصفهان – شیراز متصل میشود.
انتهای پیام