تشدید مشکلات ناشنوایان به دلیل کرونا

 

به گزارش توان نگار، آیگین عباسی، مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان گفت: نگاه بیشتر افراد به ناشنوایان از نظر پزشکی و پیراپزشکی است اما موضوع مهمتر رویکرد فرهنگی- زبانی است که از آن غفلت شده است.

عباسی افزود: ناشنوایی معلولیت پنهان و از پیچیده‌ترین معلولیت هاست و معمولا بیشتر افراد جامعه در برقراری ارتباط با فرد ناشنوا عاجز هستند.

وی گفت: ناشنوایان ۳۰ درصد از مفهوم کلام را با لب خوانی دریافت می‌کنند و از همین رو دوران کرونایی و استفاده از ماسک سبب شده آنها از همین حد دریافت مفهوم هم محروم شوند.

عباسی، کمبود مترجم زبان اشاره را از مشکلات اساسی ناشنوایان دانست و افزود: به رسمیت شناختن زبان اشاره در قانون حمایت از حقوق معلولان و ایجاد پست سازمانی مترجم زبان اشاره می‌تواند مشکلات ارتباطی ناشنوایان را تا حدودی رفع کند. رسانه ها، صداوسیما و مدارس و دانشگاه می‌توانند در معرفی زبان و فرهنگ و هویت ناشنوایان نقشی موثر داشته باشند. یکی از نیاز‌های این گروه مناسب سازی برنامه‌ها با استفاده از زیرنویس و استفاده از مترجم زبان اشاره است.

وی افزود: از دیگر مشکلات ناشنوایان بیکاری و نداشتن امنیت شغلی است، کارفرمایان و مدیران شرکت‌ها تمایلی به استخدام ناشنوایان ندارند در صورتی که مشاغل زیادی هست که نیازی چندانی به زبان گویایی و شنوایی ندارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *