بمناسبت هزارمین سال سفر ناصر خسرو به اصفهان برپاگردید؛ نمایشگاه “برهامون نهاده” در حمام شاهزاده ها

توان نگار – سمیره شهبان| به همت گردشگری شهرداری اصفهان، جمعی از خبرنگاران از نمایشگاه هزارمین سال سفر ناصر خسرو به اصفهان با عنوان ” برهامون نهاده” که در بنای تاریخی حمام شاهزاده برپاگردیده بود دیدن نمودند.

این برنامه از زوایای مختلف قابل توجه است، نخست معرفی ناصر خسرو قبادیانی که شاعر، حکیم، فیلسوف، نقاش، پزشک، منجم، ریاضی دان و موسقی دان بود. وی در سال 382 هجری شمسی در بلخ بدنیا آمد. در دوره غزنویان و سلجوقیان سمت دیوانی داشت و بعلت هوش سرشارش در علوم مختلف زمان خود طلب علم نمود وی که فردی دانشمند و صاحب منصب بود به سراغ دانشمندان ادیان دیگر رفت و ادیان دیگر از جمله زرتشتی، هندو، بودایی، مانوی یهودی، مسیحی و صابئین را تحقیق و مطالعه کرد و با بزرگان این ادیان به بحث و گفتگو پرداخته است.

زهرا شاکرین، راهنمای گردشگری نمایشگاه گفت: ناصر خسرو در سن 40 سالگی از خداوند خواست به او عنایت کرده و او را به سوی حقیقت علم و معنویت هدایت کند. او که فردی خوشگذران نیز بود شبی در خواب دید که به او گفته می شود که مصرف شراب را کنار بگذارد، چرا که عقل را زائل می کند وبا عقل زائل نمی توان به حقیقت راه پیدا کند. که بعد از بیداری توبه کرده و برای پاکی روح قصد سفر به حج می نماید.

وی افزود: دوره دوم زندگی ناصر خسرو از اینجا ورق می خورد و او در این دوران که چند سالی بود که سلجوقیان بر تخت غزنویان تکیه زده بودند از سمت های دولتی خود کناره می گیرد و سفر خود را بسوی قبله که سفری معنوی وانفسی بود از شهر مرو آغاز که این سفر هفت سال بطول می انجامد.

شاکرین به استناد تاریخ توضیح داد: در این سفر از خراسان و شهرهای شمال به ترکیه رفته و از آنجا به سوریه و لبنان و بیت المقدس می رود و سپس به مدینه و مکه مشرف می شود. در طول اقامت در این کشورها چهار بار سفر حج انجام داده و در راه بازگشت از جنوب و آبادان وارد ایران شده و به اصفهان می آیدکه 20 روز اقامت می کند. در سفرنامه خود ” عبارت زیبایی درباره آبادانی و فرهنگ مردم اصفهان دارد و اصفهان را (شهری بر هامون نهاده ) آباد و زیبا توصیف می کند. که در عرصه تجارت بسیار فعال بوده و با کشورهای دیگر ارتباط بازرگانی داشت و دارای بازاری بزرگ بود.

دومین ویژگی این بازدید، ابتکار گردشگری شهرداری در ایجاد تاریخ مصور در این بنای تاریخی است که می توان از طریق فیلم از زبان ناصر خسرو ماجرای سفر او را شنید و نقشه مسیر حرکت این دانشمند و جهانگرد که بصورت تصویری در کف استخر این گرمابه به نمایش در می آید همراه با تابلو ها و پنل ها، سیر تاریخی معماری سفال، تذهیب و مهمترین ضرابخانه که طغرل سلجوقی فتح کرد از جمله ضرابخانه های نیشابور، بغداد، ری و … ، نقشه های دوره سلجوقی و غزنویان و عکس بناها در دوره صفوی از اصفهان به نمایش گذاشته شده بود که اطلاعات بسیار ارزنده ای در اختیار بازدید کننده گان قرار می دهد.

سومین ویژه گی ، حمام شاهزاده هااست که اثری باشکوه از دوره صفوی است که بوسیله شهربانوبیگم دختر شاه سلطان حسین بنا نهاده شده و درسال 1354 هجری شمسی با شماره ثبت 1115 به عنوان یکی از آثار ماندگاربه ثبت رسیده است .

این حمام دارای، راهرو، سربینه، میاندر، گرمخانه، چال حوض، خزینه، خلوت، مسیر گاورو و حوضچه های پشت بام برای ذخیره آب است.

حمام در ایران پیشینه بسیار طولانی دارد و ساخت گرمابه از پیچیده ترین بناهای میراثی و همچنین پیوند معماری و طب می باشد. و نه تنها برای نظافت و بهداشت از آن استفاده موی شده بلکه حتی گفتمان های اجتماعی و سیاسی و… در این مکان متداول بوده است.

حمام شاهزاده ها در بازار فرش خیابان حکیم اصفهان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *