ذوب‌آهن قادر به تأمین بخشی از نیاز ارزی کشور است

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: ذوب‌آهن با استفاده از تمام ظرفیت تولیدی خود قادر به تأمین بخشی از نیاز ارزی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی توان‌نگار، منصور یزدی زاده با تشریح وضعیت فعلی ذوب‌آهن اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰۰ هزار تن از ظرفیت تولید در ذوب‌آهن مسکوت مانده که برای ایجاد چنین خط تولیدی با زیرساخت‌های آن حداقل باید یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد.
وی افزود: از دولت نه پول می‌خواهیم نه وام کم بهره، بلکه می‌گویم ظرفیت تولیدی خوبی در ذوب‌آهن است که با ایجاد زیرساخت صادراتی برای آن می‌تواند کمک حال خوبی برای دولت و جامعه باشد. تمام محصولات تولید شده در ذوب‌آهن قابلیت صادر کردن دارد که ارزش محصولات تولیدی با نرخ امروز بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است، مشروط به اینکه قیمت کک و ذغال به حالت عادی برگردد که در این حالت قادر به تزریق ۹۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار ارز مرغوب به کشور خواهیم بود.
وی با بیان اینکه هشت درصد فولاد کشور توسط ذوب‌آهن تأمین می‌شود که نه تخصیص هشت درصد بلکه شش درصد سنگ آهن معادن کشور به ذوب آهن یک خواسته منطقی است، ادامه داد: ذوب آهن سنگ آهن را نه برای صادر کردن نه واسطه گری می‌خواهد بلکه برای اشتغال پایدار و افزایش تولید و بالا بردن سطح معیشت کارکنان خود می‌خواهد.
یزدی زاده از دولت جدید خواست شش میلیون تن مواد آهن‌دار که عمدتا سنگ آهن دانه بندی چه درشت دانه و ریز دانه باشد از جمله کنستانتره و گنداله را در اختیار ذوب آهن قرار دهد.
وی گفت: ذوب آهن بر خلاف دیگر شرکت‌ها به‌دنبال توسعه افقی و تولید محصولات با ارزش افزودنی بالاتر است.
مدیر عامل ذوب آهن اصفهان توسعه عمودی شرکت‌ها را نگران کننده دانست و بیان کرد: اگر شرکتی امروز با تکیه بر منابع داخلی کشور سرمایه هنگفتی را به‌کار بگیرد و اقدام به راه‌اندازی کارخانه کند، باید نگران بود که قادر به استفاده از تمام ظرفیت تولیدی در بازار داخلی و خارجی است و این ضعف بزرگی به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه ذوب آهن با قدمت بیش از ۵۰ سال هنوز نتوانسته به ظرفیت اسمی خود دست یابد که اگر از تمام ظرفیت تولیدی خود بهره ببریم قطعا سود ۲ هزار میلیارد تومانی را به کشور سرریز خواهیم کرد.
یزدی‌زاده به بالا بودن هزینه‌های سربار و نیروهای زیاد در ذوب آهن اشاره کرد و گفت: با افزایش پی سی آی سرانه تولید افزایش می‌یابد و به تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر دست می‌یابیم، محصولاتی که تاکنون وارداتی بوده است.
وی گفت: با دست‌یابی به تکنولوژی تولید ریل، شاهد باز شدن دریچه‌های بسیاری در حوزه تولید محصولات دیگر شدیم که یا به‌صورت مستقل یا با ایجاد شرکت پروژه اقدام به آن خواهیم کرد، مطالعات آن در حال حاضر صورت گرفته اما در صورت نهایی شدن، رسانه‌ای خواهیم کرد.
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان بحران آب و کمبود مواد اولیه را دو چالش اصلی و پیش روی ذوب آهن اعلام کرد و گفت: آب یک بحران ملی است که وضعیت آن در استان اصفهان ویژه‌تر است و امیدواریم با برنامه‌های که در دستور کار دولت ومسئولان استانی است، رفع شود.
وی گفت: ذوب‌آهن به‌دنبال اجرای پروژه تصفیه خانه با ظرفیت ۸۵۰ میلیون متر مکعب است که بتوان بخشی از پساب‌های داخلی که برای آبیاری درختان به لاگون‌ها سرریز می‌شد را به انضمام پساب‌ شهرهای اطراف از جمله ایمان‌شهر، فلاورجان و روستاهای همجوار آن و زرین شهر تصفیه و تا سه سال آینده کمترین برداشت را از آب خام داشته باشد و مشکل بی آبی را رفع کند.
یزدی زاده ادامه داد: شرایط ذوب آهن اگر چه آرمانی نیست و هنوز خیلی جای کار دارد اما حکم کوه یخی است که تنها یک هشتم آن از سطح دریا بیرون است و در دید عموم قرار دارد و توانمندی عظیمی در داخل آن است که به مروز بروز و ظهور می‌کند.
وی بیان کرد: نیروگاه‌های موجود در ذوب آهن وابسته به گاز فرایندی و گاز طبیعی است که به‌شکل ترکیبی استفاده می‌شود. در شرایطی که سایر شرکت‌ها وابسته به برق هستند و به ویژه در تابستان دچار چالش شدند اما ذوب آهن کمترین آسیب را دید چون قادر به تامین نیاز خود است.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: در نیمه اول امسال زیان انباشت ۲ هزار میلیارد تومانی به سود انباشت ۲ هزار و ۳۰ میلیارد تومان مبدل شده است.
وی با بیان اینکه به‌دنبال افزایش سرمایه از ۱۴۱ خارج شدیم، ادامه داد: اگر چه توانستیم حد اعتباری خود را با بانک ها افزاش دهیم اما در این حالت نسبت هزینه مالی به فروش به‌شدت کاهش یافته که مجموعه‌های تولیدی باید از تسهیلات برای توسعه خود استفاده کنند.
یزدی زاده نسبت جاری شرکت را ۱٫۰۴ عنوان کرد و گفت: این میزان را در لحظه می‌توان تسویه کرد و دیگر با مشکل بدهی مواجه نیستیم.
وی ادامه داد: هم اکنون ۱۵ نوع محصول جدید طراحی، تولید و روانه بازار شده است که عمده محصولات صنعتی است از جمله ارکTH36 که در عمق زمین و معادن و ایجاد انبار در اعماق زمین قابل استفاده است.
مدیر عامل ذوب آهن اصفهان بیان کرد: ورق سازه فولادی محصول دیگری است که در راستای پیشبرد سیاست کشور و ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال قابل استفاده و عرضه است. تولید انواع ترن H صنعتی بال‌شیب دار و A بال‌شیب دار در اندازه‌های مختلف در مصارف گوناگون مثل شمش صنعتی و کلاف صنعتی است.
وی با اشاره به اینکه سابق بر این شاهد این حجم تولید و تنوع محصولات نبودیم که در نیمه اول امسال موفق به ساخت آن شدیم، ادامه داد: در شش ماهه اول امسال بالغ بر ۶۰۶ هزار تن محصول به ارزش ۳۴۳ میلیون دلار صادر کردیم که با رشد ۲۴ درصدی نسبت به سال گذشته و ارزش بیش از صد‌درصدی شاهد بودیم که بخشی به‌علت افزایش قیمت‌های جهانی و بخشی هم تمرکز روی تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر بوده است.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *