صدای چند شاعر معلول به دریا رسید

معصومه ارتش رضایی با گردآوری مجموعه ای از شعرهای تعدادی شاعر معلول؛ کار قابل تحسین و تقدیری در خصوص معرفی این عزیزان به جامعه ادبی انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی توان‌نگار، معصومه ارتش رضایی نویسنده و شاعر خوب معاصر، این روزها با گردآوری مجموعه ای از شعرهای تعدادی شاعر معلول؛ کار فابل تحسین و تقدیری در خصوص معرفی این عزیزان به جامعه ادبی انجام داده است. کار ارزشمند رضایی موجب شد جهت آشنایی بیشتر با ایشان مصاحبه ای داشتیم که به اتفاق می خوانیم:

_در ابتدای گفتگو کمی از خودتون برای ما بگویید؟

معصومه ارتش رضائی هستم.
متولد ۲۱ فروردین ۱۳۴۷ شهرستان مراغه. نویسنده، شاعر و سفیر انتشارات رهام اندیشه.

_مجموعه هایی که از شما به چاپ رسیده؟

رمان: نقابی از جنس حریر
رمان: لانه عنکبوت
مجموعه شعر: لیلی گندمزار
مجموعه شعر: باز باران (مشترک)
مجموعه داستان: هفت روایت از زندگی (مشترک)
نام داستان بنده در این مجموعه “پروانه های سوخته ” هست، که رتبه دوم را کسب کردم.
_ مجموعه مشترک “داستانشهر” که خودم گردآوری و تدوین کردم. داستان خودم در این مجموعه ” تناسخ” نام دارد.
مجموعه شعر: فاصله ها شعری به وسعت دریا که خودم گردآورنده بودم.
مجموعه شعر و داستان معلولین کشور با نام ” تا دریا راهی نیست”
یک رمان تاریخی با نام ” تزارها در مه”
یک مجموعه شعر با نام ” راز ” آماده ی چاپ دارم.

_چطور شد به فکر گردآوری مجموعه تا دریا راهی نیست شدید؟

از دوران نوجوانانی که فرق خوشبختی و بدبختی و تضادها را تشخیص دادم و با دردهای جامعه آشنا شدم، با تیزبینی و دقت فراوان به مقایسه تضادها پرداختم. و چون سن کمی داشتم و درک کافی از زندگی نداشتم، زود از پا افتادم.
اندیشیدن به اینکه آیا تضادها میتوانند مکمل همدیڱر باشند، و یا اینکه افراد معلول میتوانند در جامعه حضور فعال داشته باشند، ذهنم را آشفته می کرد و نتیجه مطلوب نمی گرفتم.
و فقط با نوشتن بود که کمی از اضطراب ناشی از فکر و خیالاتی که ذهنم را درگیر کرده بود کاسته می شد.
تا اینکه بعد از گذشت سال ها؛ آشنائی با دوستان معلول در دنیای مجازی را به فال نیک گرفتم، و این آشنائی دیر هنگام، فصل جدید میان تمام راه هایی شد که برای تحقق آرزوی دیرینه ام طی کرده و به مقصد نرسیده بودم. و ایمان داشتم که در آستانه ی تحقق آروزهای دست نیافتنی قرارگرفته ام.
با این افکار با تداعی گردآوری کتاب مخصوص برای معلولین کشور عزم جزم کردم تا در حد توان خود ثابت کنم که خداوند در خلقتش هرگزاشتباه نمی کند. و اشخاصی که فکر می کنند معلولیت مانع رسیدن به آرمان و آرزوها و قله های موفقیت است؛ سخت در اشتباه هستند.
زیرا به عقیده بنده همه انسان ها یکسری محدودیت ها و توانمندی ها، بطور ذاتی در وجودشان نهفته شده است. و این محدودیت ها در افرادی که فیزیک بدنشان با اشخاص دیگر فرق دارد؛ متاسفانه به اشتباه معلولیت تلقی می شود. و این باورهای بی اساس و غلط باعث می شود که برخی و یا اینکه بهتراست بگوییم بعضی از انسانها به ندرت به توانمندی های معلولانی که دارای استعداد برترمی باشند، توجه داشته باشند.
و یا اینکه بخاطر ضعف های که در خود سراغ دارند نمی خواهند قبول کنند که معلولیت، واژه ای است که بیشتر در ذهن معنا و مفهوم دارد. و مسیردستیابی به اهداف و خلق خلاقیت ها از ذهن عبور می کند، و تنها معلولیتی که وجود دارد در ذهن انسان است.
بنابر این چه باور کنیم و چه باور نکنیم، معلولین هم مانند افرادی که فیزیک بدن سالم دارند. دارای ذهن خلاق هستند. و در واقع انعکاس قدرت خداوند با قابلیت های فراوان می باشند.
با توضیحاتی که عرض کردم. با اراده ی قوی مصمم شدم، با گردآوری مجموعه شعر و داستان ” تا دریا راهی نیست”در جهت شناساندن افراد معلولی که دارای استعدادهای برتر هستند و ناشناخته مانده اند، با یاری اساتید بزرگوارم و ناشر محترم نشر” رهام اندیشه” جناب دودانگه بزرگمهر به جامعه معرفی کنیم. تا کسانی که معلولیت را محدودیت تلقی میکنند. پی به توانایی های معلولین ببرند و بدانند که :شاید معلولین از نظر فیزیکی دچار مشکلالت هستند. اما با ایمان و اراده و پشتکار؛ و مهمتر از هر چیزی با ارج نهادن به آن ها و استعدادهایشان، می توانند همانند ستارگان در اوج باشند و بدرخشند.
_ امیدوارم که گردآوری این مجموعه ی نفیس قطره ای باشد از دریا و توانسته باشم آنچه را که در ذهن تداعی کرده بودم با حضور سبز معلولینی که در این کتاب آثارشان به چاپ رسیده است به مخاطبان کتاب منتقل نمایم.
به امید روزی که همه ی انسان ها در جای جای این کره ی دوار با درایت کافی به جمله ی پر مفهوم “معلولیت محدودیت نیست”ایمان راسخ و قلبی داشته باشند.
“به امید آن روز در آیندهای نزدیک”
جا دارد تشکر و قدردانی نمایم از یکتا پرس، بابت فرصتی که در اختیار بنده گذاشته شد
.و با کسب اجازه از محضرتان آشنا میکنم مردمان خوب کشورمان را با هنرمندان این مجموعه:
ثریا شجاعی اصل
حمیده محمدپور
سمیرا خوشرو مهربن
آیت الله افشاری
شهریار صفائی
سیروس ذکایی
علی اکبر تبریزی فینی
حمیدرضا مهرابی

_پیدا کردن شاعران این مجموعه از شهرهای مختلف کار سختی بود؟

باید بگویم بله ! مثل هر کاری سختی های خودش را داشت. ولی به عقیده من اگر شروع هر کاری همراه با عشق و در راستای هدفی ارزشمند شروع گردد؛ مطمئنا پایان شیرین و دلچسبی خواهد داشت.
و این هدفمندی باعث شده بود که طول جمع آوری آثار دوستان فقط به پایان خوشی که در انتظار بود بیاندیشم و انرڗی مثبت بگیرم.
و سختی کار فقط این بود که آثار ارسالی زیاد بود. و به نیاز بررسی بیشتری بود. وقتی آثار عزیزی قابل چاپ نبود، از صمیم قلب ناراحت می شدم و نمی دانستم با چه زبانی باید “نه ” بگویم.
و خدا را شکر دوستان بقدری فهیم بودند که با وجود َرد شدن آثار ارسالی شون برای بقیه که آثارشان برگزیده شده بود آرزوی موفقیت می کردند. و اینم یکی دیگر از درس های بود که بنده طی گردآوری این مجموعه از عزیزان بزرگوار آموختم.

_استقبال جامعه از کار ارزشمند شما چطور بود؟

به لطف و مرحمت و بزرگواری اساتید استقبال بینظیر بود. توقع اینهمه استقبال بی توقع را نداشتم.
و باید اعتراف کنم که حقیقتاََ اساتید بزرگواری که صاحب قلم و صاحب نظر و نقد و بررسی و پبج پرطرفدار بودند. بعد از انتشار کتاب با حمایت های همه جانبه و مطرح کردن اثر به عنوان یک کار فرهنگی قابل تقدیر، به روند معرفی هنرمندان در جامعه هنری کمک بسزایی کردند. و با بزرگمهری استادان بزرگوارم پی بردم که با نهادینه کردن فرهنگ و باورهای فردی میشود، پایه های کارارزشمندی را بنا نهاد و در جهت آن گام برداشت.
زیرا هدف از گردآوری این مجموعه که مختص به آثار هنرمندان معلول می باشد. ارتقاء دادن به توانایی های معلولین و ارائه ی راهکارهای بهتر در جهت معرفی این عزیزان بود. که بنده به تنهِائی نمی توانستم به نحو احسن این کار را به سرانجام برسانم. و معرفی هنرمندان به سهولت امکان پذیر نبود.
و خالی از لطف نیست که با افتخار نام ببرم از دوستان و اساتید و استادانی که بی توقع در جهت معرفی کتاب و هنرمندان مجموعه با بنده همگام و همراه بودند.
جناب محرمعلی دودانگه ناشر نشر رهام اندیشه
جناب محمود شیربازو مترجم جهانگرد نویسنده و شاعر و مدیر مسئول روزنامه طلوع
جناب عباس وهاب مدیر بخش فارسی پروژه ی داستان نویسی هزار و یک شب از کشور کانادا
جناب محمد کریم جوهری شاعر و نویسنده و منتقد
جناب ایرج زهره وندی گرداننده پیج دلنوشته پر طرفدار و شاعر و تهیه کننده سینما
جناب امید غیاثوند مجری رادیو
سرکار خانم سمیرا محمدی شاعر و نویسنده و دکلماتور.

خانم فرزانه تقدیری، نویسنده، ویراستار و مدرس داستان نویسی.
و همه کسانی که به نحوی در معرفی کتاب و هنرمندان کوشا بودند.
و نیز شاعران و نویسندگان مجموعه تا دریا راهی نیست.

_چه پیامی برای دوستان شاعر و نویسنده دارید؟

نویسنده و شاعر بودن رسالت سنگینی است که بر دوش اهل قلم نهاده شده و نویسنده و شاعر بخاطر داشتن مسئولیت و رسالتی که بر دوش دارد همواره باید در کنار مردم ؛ حامی مردم و یک قدم جلوتر از مردم باشد. و اما! یک قدم جلوتر بودن به این معنا نیست که نویسندگان تافته جدا بافته و داناتر از دیگر مردم هستند. بلکه به این مفهوم است که نویسنده حق قلم دارد. و می تواند از مشکلاتی که در جامعه به وفور دیده می شود، بنویسد.
هر چند آمار مطالعه در کشورمان بسیار پایین است. و انقلاب فرهنگی نیاز است که تا مردمان فهمیم کشورمان با کتاب این یار مهربان آشتی کنند. اما باید همه جوانب را در نظر گرفت تا خشک و تر با هم نسوزنند. و به همان اقلیت کتاب خوان در کشور اکتفا می کنیم. و با نگارش کتاب هایی که از درد جامعه می گوید وظیفه خود را به شکل بهینه ادامه می دهیم . تا شاید یک نفر هم که شده با خواندن کتاب ما عبرت یا سرمشق بگیرد.
یک مهم دیگر این است که اگر هر نویسندهhی مجوز اولین کتابش را که حکم سوگند نامه ی پزشکان را دارد، قاب کند و هر روز در مقابلش زانو بزند و سوگند یاد کند که قلمش از برای نوشتن دردهای جامعه است و از برای نگارش عشق های است که بر دل ها جاریست و لاغیر. آن وقت است که یک نویسنده و یک شاعر فرهیخته رسالتش را به نیکوترین شکل ممکن به پایان رسانده است. و بعدها تاریخ از او به نیکی یاد خواهد کرد.
و اما پیام بنده به دوستان شاعر و نویسنده، پیامی ست سرشار از عشق و مهرورزی.
امیدوارم همه ی کسانی که حق قلم دارند، در نگارش آثارشان پیامدار عشق و محبت و انسانیت باشند، زیرا انسانیت را در دنیا می توان به هر زبانی ترجمه کرد.
و به مصداق َمثل رایج : تنها صداست که می ماند…
باید گفت که فقط رقص قلم بر روی کاغذ است که زنده نگه میدارد نامی نیک از ما را.

_و حرف آخر؟

همیشه حرف برای گفتن زیاد است ؛ و وقت اندک!
هموطنان نازنینم. نمی دانم بهترین ها چگونه برایتان معنا می شود. من آن بهترین ها را برایتان آرزومندم.
سربلند و سرافراز باشید و بمانید به مهر و دوستی.
منبع: یکتاپرس
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *