اصفهان می‌تواند، بهشت گردشگری معلولان شود

در حال حاضر بالغ بر ۱۳۲ هزار معلول، ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار و یکهزار و ۲۰۰ کودک بدسرپرست یا بدون سرپرست مؤثر در ۴۰ خانه کودک و نوجوان زیرپوشش خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی استان هستند که بر این اساس اصفهان از نظر آمار و تنوع معلولان در کشور از رتبه پنجم برخوردار است.

یعنی استان اصفهان ، باید شرایطی در خور و شایسته معلولان و توانخواهان داشته باشد.

به گزارش توان‌نگار- مریم ابراهیمی دینانی| شهری تاریخی با جاذبه‌های گردشگری فراوان، می‌تواند،  با مناسب سازی نقاط گردشگری، به شهری رویایی برای معلولان تبدیل شود و بهشتی شود برای کم‌توانان تا برای تفریح و گذراندن تعطیلات نقطه امنی داشته باشند.

اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که ۱۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام (ره)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان، مسجد جامع و سه قنات به نام‌های «وزوان»، «مزدآباد» و «مون» که به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران به ویژه در ایام نوروز است.

معماری‌های بی نظیر سی و سه پل، خواجو، میدان نقش جهان، منارجنبان و هزاران نقطه گردشگری، اگر مناسب سازی‌هایی در اطراف آن برای ورود معلولان، با توجه و حفظ بنای تاریخی با دید کارشناسی صورت بگیرد، اصفهان می‌تواند بهشت معلولان شود.

امسال با جاری شدن زاینده رود، روح تازه ای به ایام عید و شهر دمیده شد.

مسافری که روی ویلچر نشسته و با مادر خود در حال حرکت برای بازدید از سی‌وسه پل است، می‌گوید: «مسئولان شهری اصفهان برای پذیرایی از مسافران نوروزی برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای انجام دادند و گشت‌های راهنمای گردشگری نیز در نقاط مختلف شهر فعال هستند و مسافران را به خوبی راهنمایی می‌کنند.»

وی ادامه می‌دهد: «به نظرم حیف شهری مثل اصفهان است که با وجود این همه خدمات، در آن به مناسب‌سازی فضا برای معلولان کمتر توجه شده است، من اکنون برای نزدیک شدن به سی‌وسه‌پل با مشکل برخوردم، حتی در راه دیدم که دوچرخه‌سواران هم در اطراف زاینده‌رود با موانعی روبه‌رو هستند، امیدوارم در سفر بعدی به این شهر این مشکل هم برای ما معلولان رفع شده باشد.»

این مشکلی است که برای همه نقاط گردشگری استان وجود دارد که باید با دید کارشناسی ، رفع شود.

چالش هایی زیاد دیگری نیز هست که معلولان را به مشکل مواجه کرده است، در حالیکه در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا، این مشکلات تا حد زیادی رفع شده است.

چالش‌هایی از قبیل  فقدان اتاق‌های مناسب معلولان در هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری، مشکل انتقال از فرودگاه تا مبدأ موردنظر، کمبود وسایل نقلیه عمومی مجهز، عدم دسترسی مناسب به رستوران‌ها، کافه‌ها، کمبود سرویس‌های بهداشتی مناسب معلولان در اماکن عمومی، معابر، پیاده‌روها و خیابان‌های نامناسب برای رفت‌وآمد معلولان، فقدان دسترسی به افراد آگاه و آموزش دیده برای اطلاع‌رسانی و مشاوره به افراد معلول، نبود تجهیزات مورد استفاده برای امور شخصی برای معلولان، فقدان اطمینان از دسترسی به جاذبه‌های گردشگری به‌صورت کامل و واضح در حوزه گردشگری معلولان ایرانی وجود دارد.

با توجه به اهمیت مقوله گردشگری در دسترس و ازآنجاکه افراد معلول هم مانند سایر افراد جامعه حق دارند از سفر و

جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و… لذت ببرند، به نظر می‌رسد لازم باشد، با فراهم‌سازی امکانات رفاهی این مهم میسر شود.

ازاین‌رو، تجهیز و مناسب‌سازی بخشی از فضای عمومی جامعه برای گردشگری معلولان، نه تنها لطفی به آنها نیست بلکه در زمره یکی از اساسی‌ترین حقوق شهروندی قلمداد می‌شود.

حال که وزارتخانه‌ای تحت عنوان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کشورمان فعالیت دارد، انتظار می‌رود این امر مهم در دستور کار متولیان امر قرار گیرد تا این‌گونه افراد دارای معلولیت هم بتوانند از خانه‌هایشان بیرون آمده و آن‌گونه که استحقاقش را دارند از زندگی و تعطیلات خود لذت ببرند.

سازمان گردشگری استان اصفهان نیز، می‌تواند با همکاری بهزیستی و شهرداری، و طرح مناسب‌سازی شهر ، اصفهان را به بهشت گردشگری ایران برای معلولان تبدیل کند و به عنوان یک الگو و شاخصه ، در کل کشور مطرح شود.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۰ الی ۱۵ درصد افراد هر جامعه دارای معلولیت هستند و از طرفی جمعیت کشور ما رو به سالمندی است.

کشور با قشر بزرگی به نام معلولان و سالمندان رو به رو است بنابراین شرایط جمعیتی برای استفاده از ظرفیت آن‌ها در چرخه گردشگری فراهم است.

همچنین با توجه به برخی محدودیت‌های کشور و این واقعیت که شاید هر گونه گردشگری تمایل به سفر به ایران را نداشته باشد، این گزینه داخلی می‌تواند جایگزین خوبی برای آن باشد.

بنابراین می طلبد که مسولان هر بخش ، با دید وسیع تر و خلاقانه تر به گردشگری معلولان در اصفهان فکر کنند و اصفهان را تبدیل به بهشت معلولان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *