معلولیت در ایران و نقش تصادفات جاده‌ای در آن

توان‌نگار-مریم ابراهیمی دینانی| معلولیت در جهان اجتناب ناپذیر است، اما اینکه چه عواملی باعث بالا رفتن معلولیت در یک کشور می شود، جای تامل و تحقیق دارد.

طبق آمارهای جهانی حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان یعنی بیش از یک میلیارد نفر با نوعی از معلولیت زندگی می‌کنند. افراد دارای معلولیت، در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماع، اقتصاد و آموزش امکان مشارکت کمتری دارند و در مقایسه با افراد بدون معلولیت با مشکلات اقتصادی بیشتری روبرو هستند.
در ایران، افراد دارای معلولیت بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌­دهند. مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، به ‌طور متوسط هر صد ایرانی در مجموع ۹/۳ سال با نوعی از معلولیت زندگی می­‌کنند.

اما خودروهای بی کیفیت ایرانی که شمار زیادی در سال پلاک میخورد و وارد خیابان می شود.
طبق آمار کارشناسان، در سال‌های گذشته تصادفات جاده ای ، هر سال حدود ۱۸ هزار کشته، ۱۸ هزار قطع نخاعی و ۳۰۰ هزار مجروح داشته ایم؛ بنابراین جای شکی باقی نمی ماند که در ایران ، هر سال چه تعداد به جامعه معلولان اضافه می شود.
مضاف بر این کیفیت خودروها برای این قشر از جامعه نیز مناسب نیست.
چندی پیش سید مهدی صادقی ، کارشناس حوزه معلولان در این باره گفت: یکی از موضوعات مهم ایمنی خودروها است. بخشی از اتفاقات جاده‌ای به واسطه خطای انسانی و بخش عمده آن به واسطه نقص فنی و نبود امکانات منطقی رخ می‌دهد. در بسیاری از مواقع خطای انسانی ممکن است رخ دهد اما کیفیت یک خودرو می‌تواند از ورود افراد به جامعه معلولان جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات نیازمند مطالبه، کیفیت خودروها است، می‌گوید: باز نشدن ایربگ یک خودرو به این معنی است که تصادفات نه چندان شدید می‌تواند منجر به خسارات شدید شود و حتی فردی را دچار معلولیت دائمی کند، یکی از دلایل نداشتن رشد قابل توجه در صنعت خودروسازی، نبود رقابت است.
این فعال اجتماعی حوزه معلولان ادامه می‌دهد: با نبود رقابت، خودروساز خود را ملزم نمی‌داند با امکانات و ایمنی بالاتری اقدام به تولید خودرو و محک زدن خود کند و حتی ممکن است این موضوع روند برعکس را طی کند به این معنی که خودروساز می‌داند به هر نحو خودروی او به فروش می‌رسد پس نیازی به داشتن حساسیت بر ایمنی خودرو و حتی زیبایی آن نیست.
وی خاطرنشان می‌کند: حتماً وزارت راه و شهرسازی نیز مطلع است که بسیاری از مسیرها و مقاطع به علت ناایمن بودن، تصادفات بیش از حدی را به خود اختصاص داده است و بیش از اینکه برای ایجاد راه‌های جدید هزینه شود باید برای ایمن‌سازی راه‌های اصلی و قدیمی اقدامی منطقی صورت گیرد و اولویت بر اصلاح گلوگاه‌هایی که قربانی می‌گیرند، باشد.
شیوع معلولیت در جهان، اجتناب ناپذیر است اما بالا بودن آمار معلولیت در یک کشور که روز به روز هم بیشتر می شود، آن هم با تصادفات جاده ای که به دلیل نبود وجدان کاری و استفاده از قطعات مرغوب خودرو و بدنه آن است، ظلم بزرگی به ایران و ایرانی است و علاوه بر خسارت روانی ، تحمیل بودجه بر دولت دارد.
سازمان بهداشت جهانی در گزارشی درباره معلولان از وجود بیش از یک میلیارد و یکصد میلیون معلول در دنیا خبر می‌دهد. بر پایه این گزارش، ۸۰ درصد از این معلولان در کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه زندگی می‌کنند.
این در حالی است که حدود ۱۵ درصد از جمعیت ایران، برابر با ۱۲ میلیون نفر، را معلولان تشکیل می‌دهند.
آمار بالای معلولان در ایران، باید مسوولان را به فکر وادارد که چه بر سر این جامعه می آید و چه آماری از آن متوجه خودروسازی است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *