رونمایی از پنج دستگاه ون مناسب‌سازی شده همزمان با روز جهانی معلولین

دبیرستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان در دومین جلسه ستاد مناسب‌سازی؛ از رونمایی پنج دستگاه ون مناسب‌سازی شده همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت خبر داد.

به گزارش توان‌نگار، دومین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان با حضور مهران زینلیان معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری اصفهان، ناصرچاووشی مدیرکل بهزیستی و دبیرستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان و سایر اعضای دستگاه‌های عضو  ستاد مناسب‌سازی برگزار شد.

ناصر چاووشی با اشاره به در پیش بودن روز جهانی افراد دارای معلولیت و اهمیت مناسب‌سازی، گفت: همزمان با این روز؛ از پنج دستگاه ون مناسب‌سازی شده رونمایی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه فضای شهری به عنوان بخش عمومی شهر باید قابل استفاده شهروندان با هر نوع محدودیت و معلولیت حرکتی باشد، اظهار داشت: افزایش محل‌های پارک ویژه معلولین و جانبازان، اصلاح و مناسب‌سازی پیاده‌روها، نصب تابلوهای راهنما، حذف ناهمواری‌های غیرضرور و خطرآفرین برای نابینایان و مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس از جمله مواردی است که باید مورد توجه متولیان باشد.

وی نظارت شهرداری، نظام مهندسی و دستگاه‌ها بر مناسب سازی ساختمان ادارات را مهم ارزیابی کرد و گفت: در اجرائی نمودن ضوابط و مقررات مناسب‌سازی جهت صدور پروانه احداث، بازسازی و پایان کار ساختمان‌های مسکونی و تجاری از طریق دستگاه‌های متولی باید اهتمام بیشتری داشت.

چاووشی از شهرداری‌ها خواست تا مناسب‌سازی اماکن پر تردد مانند محیط پیرامونی بانک‌ها و بیمارستان‌ها را در اولویت اصلاح معابر شهری قرار دهند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر برگزاری منظم جلسات در سطح استان‌ها و شهرستان‏ها گفت: لازم است از دستگاه‌هایی که درشاخص دسترس‌پذیری توانخواهان به ساختمان‌های اداری، در جشنواره شهیدرجایی رتبه برتر کسب نموده‌اند تقدیر به عمل آمده و به منظور آشنایی و الگوگیری همه دستگاه‌های اجرایی، توسط سایر دستگاه‌ها مورد بازدید قرار گیرند.

دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان با بیان اینکه مناسب‌سازی تنها بر رفع موانع معابر و اماکن فیزیکی محدود نمی‌شود، تصریح کرد: اگرچه موضوع مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی مساله مهمی است اما دستگاه‌های اجرایی باید  نسبت دسترس‌پذیری فضای وب و ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت به ویژه  نابینایان و کم بینایان  اهتمام داشته باشند.

وی همچنین به بکارگیری مترجم ناشنوایان در برنامه‌های پرمخاطب سیمای مرکز استان به منظور بهره‌مندی افراد دارای مشکلات شنوایی اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ضوابط و مقررات مناسب سازی توسط سازمان نظام  مهندسی جهت دفاتر فنی ساختمان، تعیین و آموزش یک نفر در سطح ادارات کل و شهرداری‌ها به عنوان متصدی امور معلولین، فرهنگ‌سازی مباحث  مناسب‌سازی از طریق صدا و سیما، توجه به گردشگری معلولین، اختصاص بخشی از منابع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به تامین و وسایل مورد نیاز معلولین از جمله ویلچر و واکر و سمعک و عصای سفید و…  از جمله مواردی بود که دبیر ستاد مناسب استان به آن اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *