ساخت ۷۰ درصد مدارس استثنایی با مشارکت خیرین

توان‌نگار| حمید طریفی حسینی در نشست مشترک با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: آموزش‌وپرورش، مولد سرمایه نیروی انسانی و عامل اصلی پیشرفت و آبادانی کشور است و تربیت انسان‌هایی که محور توسعه کشور هستند مهم‌ترین مأموریت آموزش‌ و پرورش است.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی بخشی از بدنه کلی آموزش‌وپرورش است که حدود ۱۴۲ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خدمات خود قرار می‌دهد، این دانش آموزان مانند سایر دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند و نقش مهمی در پیشرفت و تعالی کشور دارند.

طریفی حسینی بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی که نماد عدالت آموزشی و تربیتی است باید در اولویت برنامه‌ریزی آموزشی کشور قرار داشته باشد و با این نگاه فعالیت‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه پیداکرده به‌طوری‌که اکنون در حوزه ارائه خدمات به دانش‌آموزان استثنایی در جایگاه مناسبی قرار داریم.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش افزود: استعدادهای بی‌شماری در این سازمان به کشور معرفی‌شده است و آنچه دنبال می‌کنیم این است که دانش آموزان با نیازهای ویژه را در رشد و تعالی جامعه سهیم کنیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور یکی از مهم‌ترین رویکردها سازمان را بسط عدالت تربیتی دانست و گفت: امروزه در برخی از مناطق کشور درباره جذب و پوشش تحصیلی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستیم که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن سختی یا عدم دسترسی دانش آموزان با نیازهای ویژه به مدارس مناسب با ویژگی‌هایشان است.

وی اضافه کرد: ما حدود ۱۵۵ مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی در حال ساخت داریم که شامل ۱۱۷ مدرسه و فضای تحصیلی، ۱۷ سالن ورزشی، ۴ مرکز جامع تشخیص و مداخله و ۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری است.

طریفی حسینی با بیان اینکه علاوه بر این ۱۵۵ مدرسه در حال احداث، به ۱۲۱ فضای آموزشی و تربیتی دیگر هم نیازمندیم گفت: کماکان نیازمند فضاهای مناسب برای این دسته از دانش آموزان هستیم و ما باید این فضاها را متناسب با ویژگی‌ هر دسته از دانش آموزان با نیازهای ویژه ایجاد کنیم.

طریفی حسینی عنوان کرد: اولین نقطه‌ای که برای توسعه عدالت تربیتی و پوشش تحصیلی نیاز داریم وجود مدرسه است که برای تهیه زیرساخت تربیت یعنی مدرسه، تاکنون خیرین که شرکای استراتژیک ما در فرآیند تربیت هستند،کمک خوبی در ساخت مدارس داشته‌اند.

معاون وزیر ادامه داد: یکی از بالاترین ارزش‌های نظام تعلیم و تربیت، حضور خیرین و مردم در امر مدرسه‌سازی و ایجاد موقعیت‌ها و محیط‌های تربیتی برای دانش آموزان است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور گفت: در آموزش‌ و پرورش یکی از رویکردهای تحولی، مردمی سازی امور آموزش‌وپرورش است که در این راستا فعالیت خیرین یکی از موفق‌ترین تجربه‌ها و الگوها بوده است.

طریفی حسینی درباره اهمیت و جایگاه پویش «صحن حرم، مدرسه‌ام» گفت: بیش از ۷۰ درصد مدارس استثنایی از سوی جامعه خیرین مدرسه‌ساز در حال ساخت است و پویش مدنظر در راستای تکمیل و ساخت ۸ پروژه ناتمام مدارس استثنایی است.

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: استانداردسازی‌های مناسبی را برای هفت گروه مختلف دانش‌ آموزان استثنایی مدنظر داریم؛ این استانداردها در اختیار سازمان نوسازی قرارگرفته است و ما در حوزه مدارس اوتیسم نیز به این امر توجه ویژه داریم.

وی اضافه کرد: در ۸ استان مدرسه ویژه اوتیسم نداریم که ساخت این مدارس در دستور کار سازمان نوسازی است در ۹ استان نیز تکمیل ساخت مدارس اوتیسم با همکاری سازمان نوسازی در جریان است.

وی گفت: هوشمند سازی مدارس برای ما اهمیت دارد و با برخی از خیرین جهت هوشمند سازی ۱۰۰ کلاس درس مشارکت داریم و در مرحله بعدی ۳۲۰ کلاس را هوشمند خواهیم کرد.

معاون وزیر تأکید کرد: آموزش‌های دانش آموزان بیشتر عملی و مهارتی است که حضور در موقعیت‌های کارعملی مورد تأکید است و در این راستا ساخت وتجهیز حداقل ۵ اردوگاه کشوری ویژه برنامه‌های ویژه دانش‌آموزان استثنایی در حال پیگیری است.

طریفی عنوان کرد: حدود ۲۰ هزار مدرسه پذیرا داریم و مدارس بیشتری را جهت حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه با مناسب سازی فضا و تجهیزات آماده می‌کنیم.
رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور افزود: مهم‌ترین سیاست ما در توزیع و پراکندگی مدارس نیز مطالعات آمایش است؛ سعی داریم توزیع مدارس را با توجه به جمعیت تحت پوشش سهولت دسترسی، صرفه و صلاح ناشی از اقتضائات دوره‌های تحصیلی در شهرهای مختلف پیش ببریم.
منبع: وزارت آموزش و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *