اصفهان؛ رکورددار مصرف گازوئیل کشور است

توان نگار – بهمن توکلی فرد| آئین افتتاحیه نخستین رویداد ملی (نمایشگاه) حمل و نقل دانش بنیان با حضور ۳۰ شرکت با زمینه های فعالیت مرتبط؛ با حضور مقامات ملی و استانی در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

در این رویداد که نخبگان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک از سراسر کشور در اصفهان حضور پیدا می‌کنند معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: براساس محاسبه تعداد روزهای هوای ناسالم، متاسفانه اصفهان آلوده ترین کلانشهر کشوراست. همچنین اصفهان؛ رکوردار مصرف گازوئیل کشور می باشد.

حسین حق‌شناس معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در آیین آغاز به کار اولین رویداد فناورانه حمل و نقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل و نقل کلانشهرهای کشور گفت: مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم در حل مسائل تاکید داشته‌اند، بنابراین استفاده از دانش‌بنیان‌ها ضروری است.

وی افزود: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت کشور و شهرداری اصفهان منعقد شد که شهرداری اصفهان به عنوان شهر نمونه در زمینه حمل و نقل انسان محور، رویدادهای فناورانه را رهبری، نیازهای این حوزه را شناسایی و با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط برقرار کند که در اولین گام نیازهای فناورانه حمل و نقل شهر اصفهان در پنج دسته کلی شناسایی شد.

حق شناس اظهار داشت: این محورها شامل تجهیزات هوای پاک، وسایل نقلیه برقی، هوشمندسازی، مدیریت ترافیک، ایمنی و کاهش تصادفات از طریق حمل و نقل هوشمند، مدیریت اقتصادی و سرمایه‌گذاری، تجهیزات ترافیکی و ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس‌رانی است که به شرکت‌های دانش‌بنیان سطح کشور عرضه شده است.

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: توسعه شهرها مسائل زیادی را به‌دنبال دارد که ترافیک از مهم‌ترین آنهاست.

وی افزود: حمل ونقل و ترافیک مساله‌ای چندبعدی است که عواملی چون مسائل اقتصادی و هزینه‌بر بودن زیرساخت‌ها، آن را به موضوعی پیچیده بدل کرده است.

صفوی گفت: امیدواریم این رویداد بستری را برای ایجاد تعامل میان جامعه دانشگاهی و سایر بخش‌ها و ارگان‌های شهر در جهت حل معضلات حمل‌ونقل و ترافیک فراهم شود.

سرهنگ محمدرضا محمدی، رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان هم در این آیین گفت: امروز ترافیک به مهم‌ترین دغدغه‌ در کلانشهرهای کشور بدل شده و باید برای آن تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شود.

وی اظهار داشت: باور داریم که ترافیک را نمی‌شود با نیروی انسانی مدیریت کرد و پلیس امروز با بهره‌مندی از ابزارها و نرم‌افزارهای هوشمند به این کار اقدام می‌کند.

محمدی افزود: دولت‌ها باید برای تامین تجهیزات هوشمند ترافیکی سرمایه‌گذاری کنند و در کنار آن محدودیت‌های منطقی برای رفت‌وآمد برخی از خودروها در شهر ایجاد شود.