تولید ریل ذوب آهن اصفهان در تراز جهانی است

توان نگار – بهمن توکلی فرد| مهدی صیدگر مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این شرکت طی پنج سال گذشته سالیانه به طور میانگین حدود ۲۰۰ کیلومتر ریل گذاری انجام داده است، در صورتی که توان اجرایی کشور در این حوزه چندین برابر عدد اعلام شده می باشد اما وجود چالش هایی نظیر محدودیت های مالی و سرعت پایین در تزریق نقدینگی، سرعت اجرای پروژه ها را کاهش داده و عملکرد روسازی پروژه ها به این میزان محدود شده است.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۶۰ هزار تن از ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان در پروژه های ریلی اقصی نقاط کشور مورد استفاده قرار گرفته است،گفت: در چهار سال گذشته و در پروژه راهآهن میانه- بستان آباد- تبریز، میانه- اردبیل، همدان- سنندج،رشت- انزلی و چابهار- زاهدان از ریل های تولیدی ذوب آهن اصفهان استفاده شده است و این نیاز مبرم به ریل تولیدی ذوب آهن همچنان وجود دارد.

وی گفت: در پروژه راه آهن بستان آباد- خاوران به طول ۴۴ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۵۱ کیلومتر) که چندی پیش با حضور رییس جمهور افتتاح گردید، نیز تماماً از ریل ذوب آهن اصفهان به میزان شش هزار و صد تن استفاده شده است که از جمله مزایای این خط ریلی تازه افتتاح شده می توان به کاهش طول مسیر تهران به تبریز به میزان ۱۲۰ کیلومتر و متعاقبا کاهش زمان سفر سه تا چهار ساعته سفر با صرفه جویی قابل ملاحظه مصرف سوخت، دسترسی مناسب به مراکز صنعتی استان با قابلیت جذب بار ریلی با افق ۱۰ میلیون تن بار، زمینه سازی جهت ایجاد رشد اقتصادی با توجه به موقعیت شاهراهی استان آذربایجان شرقی در برابر اروپا و تکمیل کریدور شرقی – غربی راه آهن ایران اشاره نمود.