از همه ظرفیت‌های قانونی به‌نفع سرمایه‌گذاران بافت‌های تاریخی استفاده شود

توان نگار – بهمن توکلی فرد| علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در همایش میراث پدری که درخانه مشروطه برگزار گردید اظهارکرد: از آنجایی که نمی‌توان‌ منفک از تحولات اجتماعی برای شهر تصمیم‌گیری کرد، ضرورت دارد که نسل نوجوان و جوان را نسبت به هویت تاریخی آگاه و به آینده امیدوار کنیم.

وی افزود: با تاکید شورای اسلامی شهر، یک مسیر ویژه برای فعالین حوزه احیای بافت تاریخی در شهرداری تعریف شده و باید از همه ظرفیت‌های قانونی موجود به نفع فعالان و سرمایه‌گذاران استفاده شود.

شهردار اصفهان گفت: با درایت شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، معضل گذر آقانجفی حل شده و به‌زودی این گذر به یکی از محورهای گردشگری شهر تبدیل می شود.

قاسم زاده بیان داشت: محورهای باباقاسم و هارونیه از دیگر محورهای تاریخی شهر است که به‌زودی عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

علیرضا ایزدی، رئیس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هم دراین همایش که بهمت شهرداری اصفهان برگزار گردید اظهار داشت: سرمایه‌گذاران احیای بافت تاریخی، خیرانی هستند که برای صیانت از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی سرزمین خود خون جگر می‌خورند.

وی افزود: علیرغم اینکه در گذشته، بخش‌هایی از آثار تاریخی توسط خیران احیا می‌شد، عدم‌ آموزش کافی و عدم ترویج نگاه اقتصادی منجر به این شده تا امروز خیران تمایلی به انجام این کار نداشته باشند.

ایزدی گفت: توسعه پایدار فرهنگی از رسالت‌های مهم ما در این دوره است که باید در کنار شناخت تاریخ و سرمایه‌های تاریخی، منجر به حفظ و نگهداری از تاریخ و فرهنگ این سرزمین شود.

همچنین وحید مهدویان، معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان در آیین تجلیل از سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت و خانه‌های تاریخی شهر اصفهان گفت: شهرداری اصفهان بیش از ربع قرن است که با تاسیس سازمان نوسازی و بهسازی برای احیا و حفاظت از بافت‌های تاریخی گام برداشته است.

وی افزود: دوره جدید مدیریت شهری نیز با تاکید بر احیای بافت‌های تاریخی، فعالیت مجمع شهرهای تاریخی ایران را با تصویب اساسنامه‌‌ آن در دستور کار قرار داده و شهرداری اصفهان به‌عنوان دبیرخانه دائمی آن مشخص شده است.

مهدویان گفت: شورای اسلامی شهر اصفهان نیز کارگروه حفط و احیای بافت‌های تاریخی را هر هفته برگزار و موضوعات مرتبط با آن را پیگیری می‌کند.

معاون معماری وشهرسازی شهرداری افزود: تشکیل مدیریت بافت‌های تاریخی برای نخستین‌بار از سوی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان نیز گام‌مهم دیگری در این زمینه است که به پیگیری و اجرای سیاست‌های مصوب در این زمینه می‌پردازد.