فعال بودن ۳۰۵ مرکز پیشگیری و مشاوره در اصفهان

توان نگار- بهمن توکلی فرد| ناصر چاووشی مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در نشست خبری خود و معاونانش به‌مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه پیشگیری ۳۰۵ مرکز مشاوره خانواده و کلینیک روانشناسی در سطح استان وجود دارد همچنین ۷۸ مرکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد است و یک مرکز درمان و صیانت از معتادان متجاهر و گروهای سلامت روان در استان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی یک نهاد اجتماعی خدماتی و حمایتی است و باید شعاری انتخاب کنیم که متناسب با رسالت ما باشد، اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۲ با استفاده از کلید واژه‌های شعار سال، شعاری با همفکری همکاران شعار؛ «مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی – رشد و ارتقا خدمت‌رسانی» را در نظر گرفتیم که بخش اول آن به صورت کامل در حیطه وظایف پیشگیری و بخش دوم نیز تا حدودی به این حوزه بر می‌گردد.

وی افزود: بهزیستی استان اصفهان در سه حوزه اصلی توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری خدمات تخصصی و عمومی را به جامعه هدف خدمات ارائه می‌دهد که در حوزه توانبخشی به حدود ۹۲ هزار مددجو در پنج حوزه معلولیت شامل اعصاب و روان، جسمی-حرکتی، ناشنوایان و نظایر آن خدمت‌رسانی می‌کند که در همین راستا ۶۶ مرکز شبانه روزی توانبخشی وظیفه نگهداری از سالمندان، بیماران اعصاب و روان و معلولان ذهنی را بر عهده دارند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: حدود ۲۴۲ مرکز توانبخشی اعم از مراکز توانبخشی شبانه‌روزی، روزانه و مراقبت در منزل در سطح استان وجود دارد که حدود ۱۱ هزار مددجو از این مراکز استفاده می‌کنند همچنین خدمات بهزیستی در عرصه اجتماعی شامل افرادی می‌شود که دچار آسیب‌های اجتماعی هستند.

چاووشی در خصوص حوزه اجتماعی بیان کرد: در حوزه اجتماعی حدود ۴۰ خانه فرزندان، اورژانس اجتماعی، مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی، حدود ۹ هزار زن سرپرست خانوار و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ خانوار دارای فرزند چند قلو در سطح استان اصفهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه نگاه بهزیستی اصفهان به مسائل را یک نگاه پیشگیرانه برشمرد و اضافه کرد: در حوزه پیشگیری که عموم جمعیت استان تحت پوشش قرار دارند، همه فعالیت‌هایی که می‌تواند منجر به پیشگیری از آسیب اجتماعی و ورودی‌های ما به عرصه اجتماعی و توانبخشی را کاهش دهد، در عرصه پیشگیری صورت می‌گیرد.

چاووشی در خصوص طرح قاصدک هم گفت: این طرح در مراکز بهزیستی استان اصفهان خدمات تخصصی رایگان ارائه می‌نماید که تاکنون ۱۱ برنامه این طرح در سطح استان اجرا شده است.