برگزاری مسابقات در بقاع متبرکه افزایش حضور مردم در روند مسابقات را درپی دارد

توان نگار – بهمن توکلی فرد| شرکت‌کننده چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان گفت: برگزاری مسابقات در بقاع متبرکه و امامزاده‌ها سبب می‌شود که مستمعین افزایش یابند و عموم مردم که در این اماکن برای زیارت حضور دارند، مسابقات را نیز از نزدیک ببینند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، زهرا قربانی حافظ کل قرآن و مقام اول کشور در مسابقات قرآن سازمان اوقاف در ارتباط با این دوره از مسابقات قرآن کریم در اصفهان اظهار داشت: مسابقات اوقاف همیشه بالاترین سطح مسابقات قرآنی کشور بوده و همه برای شرکت در آن تلاش می‌کنند تا بتوانند خود را در آن محک بزنند چون افراد حاضر در این رقابت‌ها سطح بالایی دارند.

وی افزود: داوران حاضر در این مسابقات نیز افراد برجسته قرآنی هستند و قضاوت بین مسابقه‌دهندگانی که از سطح بالایی برخوردارند کار سختی است.

این نخبه قرآنی عنوان کرد: این دوره از مسابقات در مرحله شهرستانی نظم مثال‌زدنی داشت و حضور به موقع افراد، صدور کارنامه در همان لحظه، هماهنگی‌های پیش از مسابقه و نظرسنجی پس از آن از نکات مثبت این رقابت‌ها بود.

وی در ارتباط با استقبال از این دوره از مسابقات بیان کرد: مسابقات اوقاف به گونه‌ای است جامعه قرآنی منتظر برگزاری و حضور در آن هستند و هرساله استقبال خوبی از آن می‌شود؛ در این دوره از رقابت‌ها نیز افزایش چند برابری در تعداد شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل رخ داده بود.

قربانی افزود: افزایش حضور و کیفیت افراد حاضر در این رشته باعث شد که تعداد نفرات راه یافته به مرحله بعد در رشته حفظ کل از شش نفر به 10 نفر افزایش یابد؛ این نشان می‌دهد که رقابت بین مسابقه‌دهندگان بسیار نزدیک بوده است.

وی با اشاره به راهکارهای افزایش سطح کیفی مسابقات تصریح کرد: اگر پیش از زمان مسابقات به منظور ایجاد آمادگی برای حضور در رقابت‌ها، دوره‌های آموزشی قرار داده شود و از داوران برای مرور نقاط ضعف و قوت افراد شرکت‌کننده دعوت شود، سطح مسابقه‌دهندگان و در نتیجه سطح مسابقات بالاتر خواهد رفت.

این شرکت‌کننده در چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان اضافه کرد: بسیاری از داوران حاضر در مسابقات در حوزه تدریس و آموزش نیز فعالیت دارند و ارتباط آنها با شرکت‌کنندگان در مسابقات و بیان نقاط ضعف و قوت آنها توسط داوران تاثیر به‌سزایی در تلاوت افراد و رشد و پیشرفت آنها دارد و در نهایت سبب افزایش کیفیت رقابت‌ها نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه کسب رتبه برتر در مراحل استانی و کشوری تنها به تلاش خود افراد بستگی دارد، گفت: مسابقات اوقاف به گونه‌ای است که تلاش افراد در عملکرد آنها بسیار تاثیرگذار است و کسب رتبه‌های برتر توسط برخی افراد در سال‌های متوالی، نشان‌دهنده میزان بالای تلاش و زحمات آنها است.

قربانی افزود: همه شرکت‌کنندگان می‌توانند با تلاش و کار در هر رشته، خود را به سطح افراد برتر در مسابقات برسانند؛ باید توجه داشت که کسب مقام در این رقابت‌ها حاصل تلاشی بسیار است و افراد برتر برای این جایگاه وقت زیادی صرف کرده‌اند.

وی با اشاره به حضور هرساله برخی نفرات برتر در رقابت‌ها اظهار کرد: اینکه مقام‌آوران کشوری و بین‌المللی می‌توانند هر ساله در مسابقات شرکت کنند از نقاط ضعف این رقابت‌ها است اما همین موضوع باعث بالا بودن سطح رقابت‌ها و افزایش کیفیت آن می‌شود.

این نخبه قرآنی ادامه داد: می‌توان از این افراد در بخش‌های دیگر مسابقات مثل داوران و ناظران فنی استفاده کرد اما وقتی زمینه‌ای برای فعالیت‌های دیگر برای آنها در این مسابقات وجود ندارد، در رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

وی عنوان کرد: حافظان قرآن برای مرور محفوظات خود ناچار به شرکت در مسابقات هستند و این رقابت‌ها به نوعی آنها را برای حفظ و تکرار آیات قرآن ترغیب می‌کند.

قربانی با بیان اینکه مسابقات قرآنی تاثیر به‌سزایی در گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه دارد، گفت: برگزاری مسابقات در بقاع متبرکه و امامزاده‌ها سبب می‌شود که مستمعین افزایش یابند و عموم مردم که در این اماکن برای زیارت حضور دارند، مسابقات را نیز از نزدیک ببینند؛ این موضوع علاوه‌بر آنکه انس با قرآن را به همراه دارد، می‌تواند موجب ترغیب افراد به یادگیری قرآن و شرکت در مسابقات می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر حضور و حمایت مسئولان در این مسابقات تصریح کرد: اگر مسئولان و مدیران استانی در این مسابقات حضور داشته باشند می‌توانند از گسترش آن حمایت کنند؛ همچنین همکاری آنها در برگزاری مسابقات می‌تواند به صورت کمک‌های مادی برای افزایش میزان جوایز باشد چراکه این موضوع افراد را برای حضور در رقابت‌ها ترغیب کرده و ایجاد انگیزه می‌کند.