توسعه خط یک مترو اصفهان روی طبقه دوم خیابان امام خمینی(ره)

توان نگار – بهمن توکلی فرد| مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه توسعه خط یک مترو به طول ۵.۵ کیلومتر از ایستگاه قدس در نظر گرفته شده است، گفت: این بخش بر روی بزرگراه دو طبقه امام خمینی (ره) احداث می‌شود.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، سیدمحسن واعظی‌فر با اعلام این خبر گفت: خط یک مترو اصفهان به‌طول ۲۱.۲ کیلومتر و با ۲۰ ایستگاه در حال بهره‌برداری است، اما کمبود ۱۸ رام قطار که هر کدام پنج واگن دارد، موجب شده است سرفاصله آن ۱۳ دقیقه باشد، زیرا این خط طبق طرح باید ۳۲ رام داشته باشد و سرفاصله آن ۲.۵ دقیقه باشد، اما در حال حاضر ۱۴ رام قطار دارد.

او با اعلام اینکه قرارداد خرید رام قطارهای جدید منعقد شده و در صورت تأمین منابع مالی، این قطارها به خط یک اضافه می شود، افزود: توسعه خط یک به طول ۵.۵ کیلومتر از ایستگاه قدس در نزدیکی محله عاشق‌آباد در نظر گرفته شده است تا این خط تا پس از میدان استقلال و مقابل در شمالی دانشگاه صنعتی امتداد پیدا کند.

به گفته او، این بخش توسعه‌ای روی بزرگراه دو طبقه امام خمینی (ره) احداث می‌شود و به سمت شاهین‌شهر ادامه پیدا می‌کند.

او خاطرنشان کرد: بیستمین ایستگاه خط یک ایستگاه دفاع مقدس است که خطی از ایستگاه تا سپاهان‌شهر و پس از آن تا بهارستان ادامه پیدا می کند، البته خط اصفهان بهارستان _به‌غیر از ایستگاه سپاهان‌شهر که توسط سازمان قطار شهری اصفهان احداث می‌شود_ توسط سازمان عمران شهر بهارستان اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه به ارایه توضیحاتی درباره وضعیت خط دو مترو اصفهان نیز پرداخت و گفت: برای خط دو ۲۴.۷ کیلومتر طول و ۲۳ ایستگاه تعریف شده و به ۴۲ رام قطار نیاز دارد. برای کاهش زمان احداث خط دو، دستگاه حفار مکانیزه در دو جبهه شامل جبهه غربی با قطار ۹.۵ متر و دو دستگاه جبهه شمال هفت متر فعالیت خود را آغاز کرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر به‌طور میانگین حدود ۱۱ متر در هر شبانه‌روز حفاری و سگمنت‌گذاری تونل‌های خط دو انجام شده و حتی رکورد حدود ۲۰ متر نیز ثبت شده است، افزود: سازمان قطار شهری اصفهان دو دستگاه حفار مکانیزه را خریداری کرده بود که در حال حاضر در جبهه شمالی در حال حفاری است. بعضی از قطعات این دستگاه تحریم شده و به سختی می‌توان آنها را تأمین کرد. هرچند تعدادی از این قطعات در کشور بازسازی شده است.

واعظی‌فر با بیان اینکه دستگاه حفار مکانیزه، حفاری جبهه غربی را از ایستگاه شهید حجازی حفاری آغاز کرده و حدفاصل ایستگاه‌های خلجا و امام حسین (ع) قرار دارد، گفت: این دستگاه تا پایان امسال باید از ایستگاه امام حسین (ع) عبور کند.

او درباره بودجه مورد نیاز برای احداث خط دو مترو اصفهان نیز توضیح داد: برای سازه و سیویل خط دو مترو در سال جاری حدود ۳,۷۰۰ میلیارد تومان توسط شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب شده که کافی نیست و مقرر شد این میزان در اصلاح بودجه به حدود پنج هزار میلیارد تومان برسد.

به گفته او، حدود ۱۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و شبانه‌روزی و حدود ۲۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در این پروژه در حال فعالیت هستند.