حدود ۲۵ میلی متر افزایش بارش نسبت به نرمال داشتیم

توان نگار_ بهمن توکلی فرد| از ابتدایی سال آبی جاری ۲۵ میلیمتر افزایش بارش نسبت به نرمال داشتیم که در اکثر استان به جز مناطق شرقی افزایش بارش فراتر از نرمال دیده می شود.

حمیدرضا خورشیدی مدیر کل هواشناسی استان اصفهان در نشست خبری مجازی با اعلام این مطلب افزود: بیشترین افزایش بارش مربوط به مناطق مرکزی و جنوب استان است که صد درصد افزایش داشته ایم به طوری که در اکثر تمامی مناطق استان به ویژه مناطق مرکز و جنوب افزایش بارش نسبت به سال گذشته قابل توجه است.

وی افزود: تا ۱۵ اسفند ارتفاع برف کوهرنگ ۶۰ سانتی متر گستردگی پوشش برف مناسب بوده ولی عمق برف کمتر از نرمال بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون میانگین دمای استان در حدود هشت دهم درجه سانتی گراد بیشتر از بلند مدت بوده همچنین در همین مدت دمای استان پنج دهم درجه سانتیگراد کمتر از سال گذشته بوده است.

خورشیدی اظهار داشت: میانگین وزنی بارش استان در سال آبی جاری (از اول مهر تا 23 اسفند1401) در حدود 120 میلیمتر است که نسبت به مقدار بلندمدت دوره آماری مشابه حدود 26 درصد و نسبت به مقدار مشابه در سال آبی گذشته 42 درصد افزایش داشته است. همچنین میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ به عنوان ایستگاه شاخص در تامین آب زاینده رود تا 23 اسفند، 1273میلیمتر می باشد که در حدود 28درصد از میانگین بلندمدت خود بیشترونسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش داشته است( میانگین بلند مدت تا امروز 1028 میلی متر و تا پایان سال 1357 میلی متر).

مدیر کل هوا شناسی استان اصفهان گفت: فزونی دمای بالاتر از نرمال كه طی اسفندماه در اكثر مناطق استان وجود داشت طی فروردین 1402 میزان افزایش دمای فراتر از نرمال تعدیل خواهد یافت و همچنین میانگین دما در حالت نرمال مورد انتظار است. طی هفته اول فروردین و هفته چهارم شرایط افت دمای كمتر از نرمال محسوس تر خواهد بود و شرایط سرمازدگی شکوفه های نوروزی نیز محتمل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *