ضرورت رشد تولید همراه با رشد تدارکات و کانال های توزیع

توان نگار – بهمن توکلی فرد|  مدیرکل پست استان اصفهان در مصاحبه ای با خبرنگار ما به تشریح ویژگی های نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته پرداخت.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه برای اولین بار از تاریخ 8 تا 11 خرداد ماه در مصلی امام خمینی برگزار می شود از همه فعالین این حوزه دعوت به شرکت در این همایش بزرگ کرد.

حمید باقری مدیر کل پست استان اصفهان در خصوص برگزاری نمایشگاه صنعت پست اظهار داشت: قبل از هرچیزی باید به اهمیت صنعت پست در توسعه کشورها و همچنین سهم اشتغال زایی آن اشاره کرد. بی شک شبکه مویرگی پست در کشور می تواند سهم به سزایی در افزایش تولید از طریق تنوع بخشیدن به کانال های ارتباطی و حمل و نقل و همچنین توسعه خرده فروشی برخط داشته باشد. در عین حال شبکه پستی در دنیا یکی از اشتغال زا ترین سرویس های خدماتی محسوب می شود. بنا بر اطلاعاتی که در بخش آمار سایت اتحادیه جهانی پست ارائه شده است تا پایان سال 2020 پست فرانسه بیش از 208 هزار پست آلمان 395 هزار، ترکیه 74 هزار نفر و آمریکا بیش از 620 هزار پرسنل داشته است. این نشان می دهد صنعتی شدن کشور ها با توسعه پستی متوازن بوده است.

بنابراین می توان گفت توسعه پست و صنایع وابسته به آن نقش موثری در توسعه تولید و همچنین اشتغال وابسته و غیر وابسته دارد.

وی با اشاره به شعار سال ( مهار تورم و رشد تولید) تمرکز این نمایشگاه بر تحقق شعار سال را اینگونه تشریح نمود؛

یکی از ارکان مهم تولید و توسعه تولید مباحث مرتبط با لجستیک هوشمند و همچنین کانال های توزیع می باشد. قطعا رشد تولید در آینده بر رشد لجستیک و کانال های توزیع تاثیر خواهد داشت و در حال حاضر نیز یکی از مهمترین مشکلات تولید کنندگان فقدان شرکت های لجستیکی و هوشمند می باشد. این مساله باعث گردیده است شرکت های بزرگ به جای تمرکز بر تولید به ایجاد ساختارهای لجستیکی با مدیریت متمرکز بپردازند. این مساله باعث افزایش هزینه های لجستیک در کشور شده است. تا جایی که کارشناسان معتقدند نسبت هزینه های لجستیک به تولید در ایران تقریبا دو برابر استاندارد جهانی می باشد.

باقری گفت: پس می توان گفت توسعه لجستیک پیشرفته و همچنین شبکه های پستی می تواند هم در کاهش هزینه های تولید نقش داشته باشد و هم در توسعه تولید. در عین حال سرویس تجارت الکترونیک نیز در کاهش هزینه های کالا به واسطه حذف دلالان نقش دارد.

وی در پایان تصریح نمود: این نمایشگاه یک نقطه شروعی برای توسعه خدمات پستی، لجستیک، تجارت الکترونیک و صنایع وابسته می باشد. و از کلیه شرکت های فعال در این حوزه دعوت می کنم با شرکت در این همایش و نمایشگاه ملی ظرفیت های خود را معرفی نمایند.

قطعا شکل گیری یک زیست بوم در حوزه پست، لجستیک و تجارت الکترونیک ایجاد یک زنجیره ای از ارائه دهندگان سرویس در کلیه بخش ها و صنایع مرتبط با این موضوع توسعه خدمات پستی را سرعت می بخشد.

وی بیان کرد: پست و صنایع وابسته به دلیل طیف گسترده خدمات صنایع مختلفی را با خود همراه می کند. صنایعی همچون خودرو، موتور های برق، پهباد، انبار، خدمات بسته بندی، توسعه نرم افزار های مرتبط، خدمات بانکی، صادرات کالا و خیل زیاد از صنایع دیگر می توانند در کنار پست ایران در این نمایشگاه حضور داشته باشند و ظرفیت های خود را ارائه نمایند.