پنج شاخصه مهم در طراحی هدف برای کسب و کار

توان نگار_ امین هادی دکتری مهندسی رایانه هوش مصنوعی| اولین و مهم‌ترین گام طراحی و اجرای برنامه کسب و کار، تدوین و انتخاب هدف اصلی برای کسب و کارتان در سال جدید است. شما باید تنها یک هدف به‌عنوان هدف غائی برای امسالتان انتخاب کنید. از تدوین اهداف مختلف جداً دوری‌کنید. هدفی که انتخاب می‌کنید باید شاخصه‌های زیر را داشته باشد:

* اختصاصی باشد

یعنی اینکه از کلی‌گوئی دوری‌کنید. وقتی کسی آن هدف را می‌بیند باید بلافاصله تشخیص بدهد که برای کسب و کار شما و امسالتان طراحی‌شده است. گویا، مختصر و روشن. مثلاً بنویسید کسب سود خالص 300 میلیون تومان در سال 1399 از فروش نوشیدنی گیاهی جنسینگ

* قابل‌اندازه‌گیری باشد

متأسفانه یکی از اشتباهات بزرگ صاحبان کسب و کار خانگی در برنامه ریزی، انتخاب اهدافی است که قابل‌اندازه‌گیری نیستند. مثلاً موفقیت در کسب و کار، فروش زیاد محصولات، جذب مشتریان جدید، جذب هزار مشتری. این اهداف قابل‌اندازه‌گیری نیستند. هر چیزی که قابل‌اندازه‌گیری نباشد، قابل مدیریت کردن و بررسی هم نیست. جذب هزار مشتری هم هدف مبهمی است. منظور شما مشتری بالقوه است یا مشتری که خرید انجام داده؟ این مشتری چقدر خرید کرده است؟ قابلیت سنجش هدف آن‌قدر مهم است که اگر این فاکتور را نداشته باشد باید بگویم به بن‌بست می‌خورید.

* قابلیت تحقق داشته باشد

در برنامه ریزی کسب و کار اگر رؤیاهایتان را دخالت بدهید. در همان رؤیاها باقی خواهید ماند. کسب و کار یک موضوع واقعی و ملموس است. نمی‌گویم رؤیا نداشته باشید؛ اما رؤیاهایتان را در قالب اهداف به خورد مغز خود و دیگران ندهید. موفق‌ترین فروشنده ایران باشم. ده میلیارد تومان سود خالص کسب کنم. دو هزار مشتری جدید کسب کنم. این‌ها رؤیائی بیش نیستند. اگر چنین اهدافی انتخاب کنید، ماه سوم همدم شما یأس و ناامیدی خواهد بود.

* مرتبط با کسب و کارتان باشد

روشن و واضح هدفی برگزینید که مرتبط با کسب و کارتان باشد. فروش صد تخته لحاف چهل تیکه نشان می‌دهد شما چهل‌تکه دوز هستید. فروش صد عدد محصول معلوم نیست دقیقاً برای چه کسب و کاری است.

* بر اساس زمان انتخاب شود

گاهی افراد در انتخاب و تدوین هدف سراغ موضوعی می‌روند که ازنظر زمان‌بندی نامتناسب است. کسب یک‌صد میلیون تومان درآمد از فروش 100 تخته لحاف چهل‌تکه دوزی. این هدف روشن و قابل تحقق است اما آیا شما می‌توانید در طول شش ماه یا نهایتاً 9 ماه یک‌صد تخته لحاف بدوزید؟ حواستان به اختصاص زمان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *