پوشش دو داروی مهم اس ام ای(sma)، توسط صندوق حمایت بیماران خاص

توان نگار_ ساجده رضوی زاده| مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در نشستی با جمعی از خبرنگاران، گزارشی از عملکرد بیمه سلامت در یکسال گذشته را ارائه نمود.

محمدحسین صفاری گفت: از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، ۶میلیون نفر در کل کشور بدون این که خودشان مراجعه ای داشته باشند، به صورت رایگان، بیمه سلامت همگانی شدند.

وی ادامه داد: سهمیه استان اصفهان از این بیمه شدگان بیمه سلامت همگانی ۱۸۰هزار نفر بود. این افراد جز سه دهک اول جامعه بودند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با اشاره به اجرای نسخه نویسی الکترونیک در دولت سیزدهم و شروع آن از دی ماه ۱۴۰۰، گفت: این امر به صورت قانون درآمده و لازم الاجراست و در حال حاضر، نسخه های سازمان بیمه سلامت ۱۰۰درصد به صورت الکترونیک است و رسیدگی ها به صورت الکترونیک انجام می شود.

وی افزود: پرداختی های بیمه سلامت به موسسات طرف قرارداد و شرکای کاری، تماما به روز بوده است و در حال حاضر هیچ موسسه پزشکی ارائه دهنده خدمات تشخیصی،درمانی و بهداشتی نمی تواند ادعا کند که مطالبه عقب افتاده ای از بیمه سلامت دارد.

صفاری گفت: پوشش بیمه ای درمان ناباروری برای اولین بار و در راستای سیاست جوانی جمعیت، در کشور اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در بخش های دولتی ۹۰درصد هزینه های درمان ناباروری بر عهده بیمه هاست و ۷۰درصد هزینه های دارویی آنها در حال پرداخت است.

صفاری به فعال شدن صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج از ابتدای آبان ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: افراد دارای بیماری خاص به راحتی می توانند از خدمات این صندوق استفاده کنند و حمایت 100 درصدی دارویی و بستری دریافت کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمه های پایه تامین اجتماعی و تکمیل حق ندارند تعهدات قبلی خود را در قبال این بیماران کاهش دهند، گفت: در حال حاضر 27 بیماری تحت پوشش این صندوق هستند و بیمارانی که اطلاعات انها در سامانه بیماری های خاص وزارت بهداشت ثبت شده باشد، می تواند از این حمایت ها استفاده کنند. بیماری های تحت پوشش این طرح مازاد بر بیمه های پایه و تکمیلی قرار است خدمات مازاد دریافت کنند. بیماران تالاسمی، سرطانی، ام اس، هموفیلی و سایر بیماری های خاص تحت پوشش این برنامه هستند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با اشاره به اینکه از 15 آبانماه دو داروی مهم و گران قیمت بیماران “اس ام ای” تحت پوشش 100 درصدی صندوق قرار گرفته است، ادامه داد: بیماران اس ام ای می‌توانند با نسخه الکترونیک داروی اسپینرازا ( Nusinersen ) وَریدی و نیز ریسدیپلام( Risdiplam oral ) خوراکی را به صورت رایگان دریافت کنند. بستری بیماران خاص نیز ۱۰۰ درصد با تعرفه دولتی تحت پوشش قرار گرفته است.

وی افزود: تمام خدمات این صندوق به صورت الکترونیک است و در این طرح محدودیت سقف تعداد بیمار وجود ندارد.

صفاری گفت: طرح دارویاری از تیرماه ۱۴۰۱ شروع شد و بحث پرداخت مابه التفاوت ارز ترجیحی به خود مردم و داروخانه است. ارز ترجیحی قبلا به شرکت های تولیدکننده تخصیص داده می شد ولی دیگر ارز ترجیحی به دارو تعلق نمی گیرد و بیمه سهم ارز ترجیحی را به داروخانه می دهد و بیمار مشمول افزایش قیمت دارو نمی شود.

وی بیان داشت: مطالبات داروخانه ها از طرف بیمه سلامت کامل پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با اشاره به طرح پزشک خانواده و شروع این طرح از بهمن ماه ۱۴۰۱، گفت: ۳۷۰پزشک خانواده طرف قرارداد بیمه سلامت همگانی در استان وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر جمعیت بیمه سلامت همگانی در استان اصفهان ۷۸۴۰۰۰نفر و ۵۳۶۰۰۰نفر بیمه شده صندوق روستایی هستند.

صفاری گفت: بیمه شدگان می توانند با استفاده از سامانه های بیمه سلامت از وضعیت اعتبار بیمه و سوابق درمانی خود مطلع شده و در برخی از صندوق های بیمه ای نسبت به صدور و تمدید بیمه اقدام کنند.

لازم به ذکر است، پورتال سازمان بیمه سلامت (به آدرس: https://ihio.gov.ir) جهت رویت اطلاعات و استفاده از امکانات متعدد آن، سامانه شهروندی بیمه سلامت (به آدرس:www.bimehsalamatiranian.ir ) و نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن )بیمه سلامت من برای استعلام از وضعیت اعتبار بیمه، رویت سوابق بیمه ای و سوابق درمانی خانوار، صدور و تمدید بیمه (در صندوق های بیمه روستائی، بیمه ایرانیان و بیمه سلامت همگانی )، نظر سنجی و درج شکایت و…، کد دستوری#1666* برای استعلام از وضعیت اعتبار بیمه و نام پزشک خانواده، سامانه تلفنی 1666 جهت پاسخگوئی 24 ساعته به سوالات و رفع مشکلات بیمه شدگان و مراکز طرف قرارداد و سامانه استعلام و بروز رسانی اعتبار(به آدرس: fdp.ihio.gov.ir/fe‏) برای استعلام از وضعیت اعتبار بیمه و بروز رسانی آن در مواردی که علی رغم تمدید بیمه هنوز اعتبار را در سامانه های مراکز درمانی نشان نمی دهد، از جمله سامانه های اطلاعاتی بیمه سلامت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *