14بیمارستان و مرکز درمانی در اصفهان تحت پوشش بیمه دانا

توان نگار_ ساجده رضوی زاده| گردهمایی کارشناس مسئولان تعاون و امور رفاهی آموزش و پرورش استان اصفهان با موضوع بیمه و به منظور فعالیت های درمانی فرهنگیان برگزار شد.

مهدی منتجب رئیس اداره رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در این گردهمایی گفت: فعالیت های بیمه دانا از تاریخ ۱تیرماه ۱۴۰۱ در قالب بیمه تکمیلی شکل گرفت و تفاوتش با بیمه معلم در این است که بیمه معلم صرفا بحث های جانبی بیمه را دنبال می کرد و به منظور فعالیت های درمان فرهنگیان اقدامی انجام نداده است.

وی ادامه داد: بیمه دانا با فراز و نشیب هایی که داشت مسیری را به وجود آورد تا همکاران فرهنگی بتوانند از بیمه تکمیلی و مواردی که در خصوص آن است، استفاده کنند.

رئیس اداره رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: شرکت های بیمه دیگر به دلیل به صرفه نبودن بیمه در بحث های درمانی، در این امر ورود پیدا نمی کنند اما بیمه دانا این بیمه را برعهده گرفته است و بسیاری از دستگاه های سطح استان تحت پوشش بیمه دانا هستند.

وی دایره فعالیت های بیمه ای خود را طبق دستورالعمل ها و بخشنامه های وزارت آموزش و پرورش در قالب شرکت بیمه دانا دانست و گفت: همکاران این موضوع را مدنظر داشته باشند و قصور در این مسیر در انتهای سال بیمه ای، سبب عدم تمایل همکاران فرهنگی به این بستر می شود و مجبور به ایجاد مسیر جدیدی در زمینه بیمه تکمیلی می شویم.

نتجب در رابطه با هزینه هایی که همکاران فرهنگی باید پرداخت کنند، گفت: ۲۷۵ هزارتومان هزینه بیمه تکمیلی است که دو سوم آن سهم دولت و یک سوم آن سهم همکار است که از حقوق آن ها کسر و پرداخت می شود.

وی بیان داشت: بحث بیمه تکمیلی همکاران بازنشسته در سطح استان نیز در حال پیگیری است‌ و نقاط ضعف و قوت آن در جلسات با شرکت بیمه بررسی شده و پایه و اساس آن به بحث دستگاه بیمه اصلی برمی گردد. امید است که استان اصفهان به عنوان استان پیشتاز و پایه در موضوع بیمه همکاران بازنشسته عمل کند.

رئیس اداره رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، ادامه داد: مطابق تحلیل هایی که در سطح کشور صورت گرفته ۶۷ درصد پوشش‌های بیمه‌ای در مجموعه آموزش و پرورش توسط بیمه دانا انجام می گیرد و مابقی توسط شرکت‌های بیمه‌ای دیگر است که این امر پسندیده نیست. با توجه به اینکه ما به بخشنامه ها و دستورات بالا دست احترام ویژه‌ای می گذاریم، انتظار داریم همکاران نیز همین مسیر را طی کنند. استان اصفهان استان پیشتاز در خصوص برنامه ریزی فعالیت های بیمه تکمیلی است.

وی افزود: تا به امروز ۱۴ بیمارستان و مرکز درمانی در سطح اصفهان فعالیت های مستقیم خود را تحت پوشش بیمه دانا انجام می دهند که الزهرا، عسگریه، امام موسی کاظم علیه السلام، سوانح سوختگی، چمران، مهرگان، سعدی، سینا، خانواده، صدوقی، میلاد و امام حسین از جمله این بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند.

منتجب در ادامه گفت: چند مرکز دیگر در دستور کار قرار دارد و امید است تمام بیمارستان های سطح استان اصفهان در این مسیر قرار گیرند و بتوانند به همکاران فرهنگی خدمات ارائه دهند و از همکاران انتظار می رود در این زمینه ها و در تمام گرایش ها مانند بیمه دانش آموزی، آتش سوزی و غیره به طور ویژه برنامه ریزی داشته باشند.

وی افزود: بحث وام ها و مواردی که در حوزه رفاه و تعاون نیز در خصوص آن صحبت می شود، باید برنامه ریزی ویژه داشته باشد.

رئیس اداره رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در رابطه با موضوع وام افزود: ما مجوز فعالیت با دو بانک ملی و قرض الحسنه مهر را داریم و خواهش می شود طبق دستورالعمل انجام شود چرا که در این خصوص جوابگویی نخواهیم داشت. از امتیاز بعضی از همکاران که در بانک قرض الحسنه رسالت حساب دارند نیز استفاده شده است تا به همکارانی که دچار مشکل هستند و مراجعه می کنند وام قرض الحسنه ۴ درصد تا سقف ۲۰ میلیون تومان داده شود.

وی افزود: دو مبحث کلی را در خصوص بانک های ملی دنبال می‌کنیم که یکی وام ۱۲ درصد و تا مبلغ ۳۰ میلیون تومان است که حدود ۷۳۰۰ نفر تحت پوشش این وام در استان هستند و مبحث بعدی وام ۴ درصد قرض الحسنه بانک ملی است. در این راستا بستر فعالیت و ثبت اطلاعات الکترونیکی برای همکاران فراهم شده است

منتجب در رابطه با ثبت الکترونیکی اطلاعات برای درخواست وام گفت: این بستر در اصفهان فراهم شده و امکان اجرایی شدن در کل کشور را نیز دارد و افراد می توانند بعد از اینکه به آنها مجوز داده شد اطلاعات خود را به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور وارد کنند و ۴۸ ساعت بعد وام به حساب آنها واریز می شود.

وی ادامه داد: بحث تعاونی مسکن نیز در حال پیگیری است و همکارانی که در پروژه های بهارستان، مبارکه، شهرضا و کاشان ثبت نام کرده اند با جدیت در حال پیگیری است.

رئیس اداره رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، بحث فرهنگ کارت را مطرح کرد و گفت: بستر این طرح در استان اصفهان فراهم است و بالغ بر ۱٠هزار نفر عضو فرهنگ کارت هستند.

وی افزود: مسیرهای استفاده از این کارت در حال گسترش است و ماهیانه تا مبلغ ۱۵ میلیون تومان شارژ و از حقوق افراد کسر می شود و همکاران می توانند بدون داشتن دغدغه خاطر از فروشگاه های مجاز خرید کنند و این امکان در سراسر کشور وجود دارد.

منتجب درباره فعالیت های رفاهی گفت: ۲۰ مرکز رفاهی در سطح استان وجود دارد که برای هر کدام از این مراکز برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شده است و برنامه ها از مرکز استان شروع و در حال افزایش این شعاع هستیم.

وی ادامه داد: در ۵ مرکز رفاهی شهر اصفهان فعالیت های چشمگیری صورت گرفته است که یکی از آن موارد این است که برای تمام مراکز رفاهی بحث ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای همکاران فرهنگی حذف شده است اما کسانی که خارج از خانواده فرهنگی باشند باید مبلغ ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را پرداخت کنند.

رئیس اداره رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در رابطه با فعالیت هایی که برای این ۵ مرکز رفاهی صورت گرفته است، گفت: ایجاد سردخانه و بازسازی سقف و سالن ها و سنگ فرش کردن کف مجموعه در مرکز شماره یک، بازسازی سالن مراسمات در مرکز شماره دو، بازسازی مرکز خواهران و آسفالت کف مجموعه در مرکز شماره ۳، خرید ژنراتور های برق با توجه به تغییرات و کمبود در حامل های انرژی و اضافه شدن چند سوئیت برای همکاران در مرکز شماره چهار و بازسازی کامل در مرکز شماره پنج که تمام این موارد مبالغ ویژه‌ای را به مرکز تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: ۱۵اتاق و سوئیت رفاهی در شاهین شهر نیز در دستور کار قرار گرفت. درمانگاهی که سال ها در شاهین شهر متوقف شده بود به زودی تکمیل و به بهره برداری می رسد.

منتجب به تجهیز مراکز رفاهی اشاره کرد و گفت: حدود ۲۹۰ تخت ثابت در مراکز رفاهی در سطح شهر اصفهان وجود دارد و مرکزی هم نیز به نام مرکز نوید وجود دارد و بیمارانی که مراجعه می کنند و معرفی نامه هایی از ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور دارند می توانند تا دوره درمانشان کامل شود اسکان بگیرند.

وی گفت: ویلاسرا ها و زائر سراها مثل زائرسرای مشهد، مجموعه تفریحی فرهنگی باغ بهادران و ویلاهای شمال در در برخی نقاط و در فصول مختلف امکان ارائه خدمت به همکاران فرهنگی در سطح استان و سطح کشور را دارد.

رئیس اداره رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در مورد نیروی خرید خدمات گفت: ۴۱۰۰ نیروی خرید خدمات در سطح استان هستند و از مراکزی که گفته شد با ارائه کد ملی می توانند استفاده کنند.

وی در رابطه با بحث حامل های انرژی که در دستور کار قرار دارد گفت: امسال از همکاران فرهنگی در مدارس درخواست می شود که قبوض حامل های انرژی خود را روز ۲۵ اسفند یکبار و روز ۱۵ فروردین بعد از تعطیلات نوروز نیز یک بار بگیرند تا مشخص شود که مصرف این مدرسه در این بازه زمانی چقدر بوده است.

منتجب در رابطه با اسکان نوروزی که پیش رو است، گفت: ۵۰۰ مدرسه و حدود ۷۰۰۰ فضا به اسکان همکاران فرهنگی اختصاص داده خواهد شد که این مختص خود شهر اصفهان است و فضاهای همجوار نیز حتماً برنامه‌ریزی لازم در این خصوص را دارند.

وی گفت: آمادگی ارائه تجهیزات اولیه مانند یخچال، فرش و کولر در بحث ستاد اسکان وجود دارد و در جهت تکمیل فضاهای رفاهی تفریحی می توانیم اقدام کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *