شیوع چاقی و اضافه‌ وزن در سال ۱۴۰۰ در سمیرم

توان نگار_ فاطمه طایی| ماشالله محمدی مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم گفت: امروزه چاقی به یکی از مشکلات جدی سلامت در جهان و همچنین ایران تبدیل شده و در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: طی دهه‌های اخیر افزایش ناگهانی شیوع چاقی در دنیا توجه زیادی را به خود جلب کرده است، به نحوی که سازمان بهداشت جهانی طی گزارشی چاقی را به عنوان یک اپیدمی مطرح کرده است.

محمدی تصریح کرد: طی‌ چهار دهه‌ گذشته‌، شیوع چاقی‌ بزرگسالان در زنان از ۱۳ درصد به‌ ۳۰ درصد و در مردان از ۴درصد به‌ ۱۷درصد افزایش‌ یافته‌ است‌ و این‌ افزایش‌ می‌ تواند عامل‌ اصلی‌ دو برابر شدن شیوع دیابت‌ از سال ۱۳۶۰ از حدود ۵ به ۱۰ درصد باشد.

وی خاطرنشان کرد: شیوع چاقی‌ در بزرگسالان بالای ۵۰ سال ایرانی،‌ در حدود ۲۲ درصد برآورد شده است‌ و با توجه‌ به‌ جمعیت‌ رو به‌ رشد این‌ سن‌ در کشورهای درحال پیشرفت‌ از جمله‌ ایران، تخمین‌ زده شده است‌ که‌ طی‌ ۵۰ سال آینده، حدود ۲۰ درصد از جمعیت‌ ایران را افراد بالای ۵۰ سال تشکیل‌ خواهند داد که با توجه‌ به‌ شیوع بالاتر چاقی‌ در این‌ سن‌ و عواقب‌ ناشی‌ از آن، راهکارهای مواجهه‌ با این‌ چالش‌ از اولویت های سیستم‌ بهداشتی‌ کشور به‌ منظور کنترل بار ناشی‌ از بیماری های غیر واگیر می باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم تصریح کرد: شیوع اضافه وزن و چاقی در سال ۱۴۰۰ در جمعیت نوجوان، جوان، میانسال و سالمند تحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان سمیرم، به ترتیب حدود ۴.۴ درصد، ۱۰.۲۵ درصد، ۲۳.۴ درصد، ۱۶.۴ درصد و چاقی شکمی میانسالان حدود ۳۲.۶ درصد بوده است که نیاز به مداخلات و راهکارهای مناسب دارد.

ماشالله محمدی گفت: هرچند معضل‌ چاقی‌ تمامی‌ گروه های سنی‌ را درگیر می‌کند، ولی‌ مطالعات سازمان جهانی‌ بهداشت‌ نشان داده است که‌ رشد چاقی‌ در کودکان منطقه‌ خاورمیانه‌ نسبت‌ به‌ سایر کشورهای در حال توسعه‌ بالاتر است‌ و در همین‌ راستا نتایج‌ یک‌ مطالعه‌ روند افزایشی‌ شیوع چاقی‌ کودکان و نوجوانان ایرانی‌ را طی‌ دهه‌ های گذشته‌ نشان داده است‌.

وی عنوان کرد:  شیوع اضافه‌ وزن در کودکان ۲ تا ۴ ساله‌ در سال های ۱۳۶۸، ۱۳۹۴ و ۱۴۰۸ در ایران ۵/۶، ۵/۱۹ و ۷/۲۴ درصد تخمین‌ زده شده است‌.

مدیر شبکه بهداشت سمیرم‌ گفت: شیوع بالای اضافه وزن و چاقی و پیامدهای نامطلوب آن بر سلامتی، توجه بیشتر به پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در سطح جامعه را می طلبد.

محمدی از عوامل چاقی به مصرف بیش از حد کالری(دریافت بیش از حد کربوهیدارتها و نوشیدنی‌های شیرین، فست فودها و دریافت کم میوه‌ها و سبزیجات و  …)،عوامل ژنتیکی، سبک زندگی بی‌تحرک، پرخوری و رفتارهای نادرست تغذیه‌ای و مشکلات خواب اشاره نمود.

وی با اشاره به شعار بسیج ملی تغذیه با عنوان “حال خوب با وزن مناسب” سازمان بهداشت جهانی تأکید کرد: همکاری باهم تنها راهی است که می توانیم پیشگیری و درمان چاقی را بهبود بخشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *