پست؛ سکوی تجارت الکترونیک و فرصتی مناسب برای جذب صاحبان کسب و کار

توان نگار| مرضیه نظام زاده| کسب رتبه سوم پست استان اصفهان در بین واحدهای پستی در سطح کشور، دست یابی به یک موفقیت بزرگی بود که جز با همدلی، مدیریت مشارکتی و جلب رضایتمندی عمومی هموطنان محقق نشد، در راستای این موفقیت چشمگیر با حمید باقری، مدیرکل پست استان اصفهان به گفت و گو نشسته‌ایم، آنچه در ادامه می‌آید؛ حاصل این گفت و گو است.

انجام چه اقداماتی در پست استان در سال گذشته موجب شد رتبه سوم را کسب کنید؟
ابتدا لازم می دانم از کلیه همکاران در سطح استان به دلیل زحمات و تلاشهای بی وقفه‌ای که داشتند تقدیر و تشکر نمایم . با یاری و مدد خداوند متعال، عنایات حضرت ولی عصر (عج)، درایت و هوشمندی و پشتکار همکاران در انجام کار تیمی و گروهی، برنامه محوری و مدیریت مشارکتی و باور به فعل خواستن و توانستن که با ارزیابی مستمر واحد های اجرایی همراه بود و با تیم مدیریتی کاردان و امین و تعامل و همفکری در معرفی ظرفیت های پست استان این موفقیت را کسب نمودیم.

حرکت پست منطقه در مسیر ایجاد سکوی تجارت الکترونیک برای سایر کسب و کارها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
یکی از مهمترین نیازهای خرده فروشان در فضای جدید که به دلیل توسعه اقتصاد دیجیتال در حال شکل گیری می‌باشد، استفاده از خدمات تجارت الکترونیک برای توسعه فروش توسط صاحبان کسب و کارها می باشد. با توجه به آمار موجود، استان اصفهان دارای بیش از 80 شهرک صنعتی، 6 هزار واحد تولیدی و در حدود 200 هزار واحد صنفی در حوزه خرده فروشی و ارائه خدمات است که متاسفانه برخلاف اصول تجارت الکترونیک به دلیل نبود پلت فرم‌های ارائه خدمات تجارت الکترونیک این مشاغل اکثرا از فضاهای شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها برای فروش مجازی خود استفاده می‌کنند.
همچنین پس از ورود دیجی کالا به عرصه ارائه خدمات مارکت پِلِیس بخش زیادی از تامین‌کنندگان کالا به سمت این مارکت پلیس مهاجرت کردند که به دلیل ارائه خدمات لجستیک توسط دیجی کالا، بخشی از ترافیک این مرسولات نیز از پست خارج شد.
سکوی تجارت الکترونیک فرصت مناسبی برای جذب بخش وسیعی از صاحبان کسب و کارها را که تمایل به ارائه خدمات تجارت الکترونیک دارند می‌باشد. ما در پروژه شتابدهی به دنبال جذب استارتاپ های فعال در حوزه تجارت الکترونیک با هدف ارائه خدمات 360 درجه به تامین کنندگان کالا و خرده فروشان می‌باشیم و در عین حال به دنبال جذب بخشی از تولید تولید کنندگان جهت عرضه در بازار تجارت الکترونیک و ارائه سرویس فروش مستقیم هستیم.
تولید و توسعه سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، پشتیبانی و ارائه خدمات صحیح به مشتریان، تولید محتوا برای کالا، ارائه خدمات بازاریابی دیجیتال به صورت علمی در همه حوزه ها و همچنین ارائه مدل‌های مختلف فروش از جمله کال سنتر، فروشگاه تلویزیونی و سایر مدل‌های فروش و خدمات بسته‌بندی و ارسال پستی از جمله خدماتی است که می‌تواند بخشی از زنجیره ارزش‌های تجارت الکترونیک باشد. که به صورت یک پکیج کامل تحت عنوان تجارت الکترونیک 360 درجه به دارندگان کالا و خدمات از خرده وفروش گرفته تا تولید کننده ارائه گردد.
می‌توان گفت؛ مهمترین برنامه پست استان حرکت جدی و مستمر در مسیر ایجاد سکوی تجارت الکترونیک همگام با شرکت ملی پست است.

وضعیت پست استان در شرایط بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا چگونه است؟
در ایام مبارزه با کرونا، پست استان به فعالیت خود بیش از پیش ادامه داد. پست استان به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در کاهش تردد مردم نقش بسزایی ایفا کرد، بطوری‌که آمار مرسولات پستی اینترنتی استان به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده ‌است. استقبال مردم از خریدهای اینترنتی در دوران شیوع کرونا هم از جمله دلایل این افزایش آمار است.
بررسی و تجزیه ‌و تحلیل آمار عملکرد ترافیک مرسولات پستی استان در اسفند ماه سال 98 و سه ماهه نخست سال99 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیانگر آن است که آمار ترافیک مرسوله‌های پستی خرید اینترنتی در اصفهان نسبت به سال پیش 170 درصد افزایش داشته‌ است.
از ابتدای این بحران ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس به ریاست اینجانب با هدف عبور موفق از این بحران تشکیل شد. تعریف سرویس‌های جدید از جمله راه اندازی سرویس پست سیار که در دوران اوج کرونا جهت دریافت مرسولات به درب منازل مراجعه می‌کردیم و برای پویش در خانه بمانیم از خانه بخریم نیز در این مدت همکاری بسیار خوبی با مردم داشتیم. سرویس تعویض و تمدید دفترچه‌های درمان تامین اجتماعی، توزیع سیم کارت‌های سرپرست خانوار جهت دریافت وام، برگزاری مسابقه فرهنگی نامه‌نگاری به مدافعان سلامت بین دانش‌آموزان استان که همه با تلاش و همدلی کارکنان باعث تسهیل امور مشتریان در شرایط سخت کاری گردید و همکاران در برخی واحد ها تا پاسی از شب را به ارایه خدمت به شهروندان مشغول بودند.

بیشترین پتانسیل و ظرفیت پست استان به منظور توسعه خدمات و سرویس‌های پستی شامل چه مواردی است؟
ظرفیت‌های پست استان شامل دو بخش؛ برون سازمانی و درون سازمانی است. پتانسیل‌های برون‌سازمانی باتوجه به اینکه استان اصفهان یک قطب صنعتی در کشور و قطبی اداری برای استان‌های همجوار می‌باشد با توجه به پتانسیل‌های موجود خدمات قابل توسعه را در چهار بخش می‌توان تشریح کرد.
بخش اول، توسعه خدمات نیابتی و خدمات مبتنی بر IT سایر دستگاه‌های دولتی و خصوصی
این اداره کل با برگزاری نشست‌ها و جلسات کارشناسی با سایر دستگاه ها نسبت به احصای خدمات و تدوین فرآیندهای اجرایی و ارایه خدمات قابل برون سپاری اقدام نموده و درحال توسعه این خدمت می‌باشد. در .بخش دوم، توسعه ارایه سرویس‌های پستی به مراکز صنعتی توزیع محصولات کارخانجات، ایجاد فضای انبار برای تولید کنندگان و توزیع پستی محصولات آنها است.
بخش سوم، توسعه خدمات پستی خرید و فروش اینترنتی است که پست استان از همان ابتدای شروع کسب و کار های اینترنتی به عنوان اولین استان در ارایه این سرویس فعالیت خود را آغاز نمود و اکنون با وجودگسترش این کسب و کار ها و تلاش کار آفرینان استان برای راه اندازی کسب و کار های نوپا موجب افزایش ترافیک مرسولات باجه‌ای استان شد. این اداره با همکاری که با سازمانهای مردم نهاد از جمله کمیته امداد، تعاون زندان و سایر بخش‌های خصوصی تولیدی با هدف دسترسی آسان تر و اقتصادی تر مردم به تولیدات بومی و محلی خدمات خرید و فروش اینترنتی را افزایش داد که این امر باعث شد سهم ترافیک استان ازارایه سرویس نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یابد .
در قسمت پتانسیل‌های درون سازمانی، می‌توان به وچود نیروی انسانی توانمند، باتجربه، متعهد و زحمت کش و همچنین زیر ساخت های مناسب فناوری اطلاعات و بانک اطلاعات مکانی یونیک اشاره کرد.

چه برنامه ای برای حفظ جایگاه استان در ارزیابی عملکرد سال 99 دارید؟
توانمند سازی و افزایش بهره وری نیروی انسانی و سازمانی با آموزش‌های لازم، ارتقای کیفیت خدمات و جلب اعتماد مردم به شبکه پستی از طریق خدمت رسانی صحیح با کیفیت و به موقع، تعامل با بخش خصوصی و توجه به نیازهای ذینفعان و تولید سرویس‌های جدید مبتنی بر استفاده از فناوری اطلاعات و دارای ارزش افزوده و افزایش شخصیت سازمانی پست در جامعه و ادامه ارزیابی مستمر ماهانه و مدیریت هزینه ها و که با برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مناسب پیاده سازی آن در کنار نظارت و مدیریت مستمر تا دستیابی به اهداف تعیین شده ادامه خواهد داشت .

برای بهبود عملکرد شبکه و تحقق اهداف راهبردی آن، چه پیشنهادات و اقداماتی در دستور کار دارید؟
با توجه به شرایظ فعلی شرکت و افزایش بسته‌های خرید و فروش اینترنتی و امانات پستی نیاز به بازسازی شبکه حمل و نقل، تقویت زیر ساخت‌های توزیع و خطوط محسوس است. در راه اندازی سرویس‌های جدید باید نیازهای مشتریان و انتظارات شرکت پست همزمان دیده شود نرخ رقابتی، ساده بودن فرآیند خدمات دریافتی، شناسایی نیاز مشتریان و ارایه خدمات متناسب با نیاز مشتریان، امتیازات ویژه برای مشتریان انبوه، توجیه اقتصادی سرویس ارایه شده، راه اندازی سرویس‌های جدید در بسترهای الکترونیکی، ایجاد سامانه CRM قوی برای دریافت نقطه نظرات استفاده کننده از سرویس می باشد .
در واقع؛ پست با گسترش فعالیت‌های خود می‌تواند از طریق ارایه سرویس‌های مبتنی بر فناوری ارتباطات، ارتباط مردم با سازمان‌ها را به حداقل ممکن رسانده که این موضوع، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش آلودگی هوا، سالم سازی محیط اداری و ارتقای بهره وری ملی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *