توصیه های راهگشا به اولیای محترم برای موفقیت دانش آموزان در آستانه امتحانات دی ماه

حمیدرضا خدابخشی_ دکترای برنامه ریزی درسی، پژوهشگر و مشاور تحصیلی| مطالعه و بررسی پژوهش های انجام گرفته در مورد تاثیر نقش آفرینی اولیا در زمینه پیشرفت فرزندان نشان می دهد، خانواده به عنوان عاملی بسیار مهم در موفقیت تحصیلی فرزندان موثر می باشد، ضمن اینکه نهاد آموزش و پرورش برای تحکیم آموخته ها و تربیت دانش آموزان به مشارکت و همکاری خانواده و مدرسه نیاز دارد.

يكي از راه هاي کاهش اضطراب در بين فرزندان، ايجاد محيطي آرام در زمان امتحانات است؛ والدین با فراهم کردن شرایط مناسب برای مطالعه در تمام اوقات مخصوصا در ایام برگزاری امتحانات پایانی، با توجه به مسئولیتشان در ایجاد آرامش در محیط خانه، امکان موفقیت برای دانش آموزان را افزایش دهند.

تدارک و مهیا کردن مکان مناسب برای مطالعه اثربخش در امتحانات یکی دیگر از مواردی است که تاثیر به سزایی در موفقیت فرزندانمان در امتحانات دارد. محیط ساکت همراه با آرامش موجب افزایش تمرکز و بالا رفتن راندمان مطالعه خواهد شد. چنین محیطی باید دارای فضایی ساده، مرتب و منظم، دارای نور کافی، تهویه مناسب، حتی الامکان مکانی ثابت باشد و دسترسی لوازم مورد نیاز در طول مطالعه پیش بینی شده باشد، در عین حال عواملی که باعث حواس پرتی می شود را از محیط دور کرد.

از عوامل تاثیر گذار دیگر در مطالعه مفید می توان به زمان مطالعه اشاره نمود. مطالعه در آخر شب ها به علت عوامل فیزیولوژیک بازدهی کافی ندارد و باید از آن پرهیز کرد. در صورتی که زمان مطالعه را برای دروس با برنامه ریزی درست تقسیم بندی نمود و زمان های استراحت بین مطالعه روزانه را به صورت استاندارد بین پانزده تا بیست دقیقه در نظر گرفت.

به دانش آموزان گرامی توصیه می شود، آزمون های مستمر که در کلاس درس برای ارزیابی تکوینی انجام شده است را تجزیه و تحلیل کنند، مجدد آنها را حل کرده و نکات مهم آنها را یادداشت برداری کنند. منبع آزمون هایی که در طول دوران تحصیل از شما گرفته می شود صرفا از کتاب درسی بوده و باید تمامی سوال ها و مثال های حل شده در کتاب به دقت مطالعه شود. دانش آموزانی که به دلایل مختلف در طول سال تحصیلی تکالیف کاملی ندارند، این روزها بهترین زمان برای کامل کردن تکالیف است.

هر امتحان دارای بودجه بندی مشخص است و از پرسش ها و سرفصل های خاصی مطرح می شوند. دانش آموزان باید با توجه به بودجه بندی های اعلام شده از طرف دبیران محترم و مدرسه مطالعات خود را انجام دهند. همچنین دقت داشته باشند که بعضی مباحث مهمتر هستند و ممکن است از آنها سوالات بیشتر با بارم بندی بالاتر مطرح شود.

همه توصیه هایی که از طرف والدین عزیز و معلم های گرامی گفته می شود در جهت موفقیت دانش آموزان است. بنابراین دانش آموزان به توصیه ها توجه کنند و برنامه های ارائه شده را اجرا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *